Skippa scampi – certifierad eller inte

Känner du igen de här räkorna? Det är stora tropiska räkor. Men de kallas lika ofta scampi, tigerräkor, gambas eller jätteräkor. Men visste du att scampi är en av världens värsta miljöbovar?

Friska hav är en livsviktig fråga för planeten och mänskligheten!

Vår Anti Scampi-kampanj gjorde jätteräkan till en skamräka. Budskapet fick tusentals privatpersoner, butiker och restauranger att skippa scampi. Nu har dock både ICA, Axfood, Citygross och Netto valt att börja sälja odlade jätteräkor igen, framförallt odlade ASC-märkta räkor. Naturskyddsföreningens budskap står dock fast: ät inte odlade tropiska jätteräkor, oavsett certifering.

> Här berättar vi om problemen med de ASC-märkta räkorna.

En ryslig miljöbov

Priset för räkodlingen i tropikerna är högt. Längs kusterna där räkorna odlas är den livsviktiga mangroveskogen borta. Istället domineras landskapet av ett ändlöst lapptäcke av räkdammar. De jätteräkor som importeras till Sverige kommer ofta från länder i Asien.

Havets barnkammare hotas

Mangroveträden växer som en slingrig labyrint av grenar, rötter och stammar mellan land och hav. Fiskar, räkor, krabbor och mängder av andra djur lever i det grunda vattnet bland trädens rötter. För dem är mangroven en skyddande barnkammare och ett perfekt skafferi.

Naturens eget tsunamiskydd försvinner

Mangroven är också en naturlig barriär som skyddar människor och bostäder mot hårda vindar och tsunamis. Den stabiliserar marken och minskar vågornas slitage på kusten, så kallad erosion. Dessutom fungerar mangroven som ett renande filter på vattnets väg ner mot havet.

Räkodlingarna hotar klimatet

I mangrovens bottenslam kan kol lagras under tusentals år. Det bidrar till att hejda den globala uppvärmningen. När stora områden avverkas och grävs ut för att anlägga räkodlingar släpps koldioxid ut i luften. Det gör att uppvärmingen av klimatet går snabbare istället för att bromsas upp.

Kemikalier läcker från dammarna

I dammarna, där räkorna föds upp, trängs räkorna på så liten yta att de lätt blir sjuka. Därför används antibiotika och andra kemikalier i förebyggande syfte. Starka kemikalier används också för att rengöra dammarna och hålla dem fria från oönskade djur och växter. Kemikalierna når sedan vattendrag, hav och brunnar. Efter några år är dammen och den omgivande naturen ofta förbrukad och odlingen flyttas till en ny plats.

Ett sätt att minska användningen av kemikalier och antibiotika är att odla färre räkor i dammarna. Men för att uppnå samma produktion behövs då större områden tas i anspråk, vilket medför negativa miljö- och sociala konsekvenser.

Odlingarna tömmer haven på fisk

Att odla räkor och fisk låter kanske bra, nu när fisken i haven börjar ta slut. Men tyvärr löser det inte problemet med överfisket. De allra flesta odlade räkor är uppfödda på fiskmjöl. Det är vild fisk som malts ner för att till slut hamna i räkornas bassänger. Ofta har fisken tagits upp med en trål som förstört viktiga ekosystem på sin väg över havsbottnen. Trålning är en fiskemetod som tar upp allt levande ur havet, stort som smått. En stor del av fångsten är fiskyngel, som hade kunnat bli matfisk om den fått chansen att växa till sig.

Mangroven viktig för miljoner

Miljoner människor är beroende av mangroven för sin försörjning. De fiskar, samlar musslor och byggmaterial, hämtar ved och använder växter från mangroveskogen som medicin. De som protesterar mot räkodlingarna riskerar att råka illa ut. Våldtäkter, tortyr och dödshot är inte ovanligt.

Gör en viktig liten insats för miljön - skippa scampi nu!

Skippa scampi

All miljöförstörelse och mänskligt lidande som möts i den här lilla jätteräkan kan vara överväldigande. Men lösningen på problemet är faktiskt väldigt enkel: avstå från att köpa jätteräkor i din butik, när du är på restaurang eller beställer sushi. Oavsett om den är certifierad eller inte.

Du kan också:

• Säga till när du hittar scampi i frysdisken eller på menyn. Ibland räcker önskemålet från en enda person för att få till en förändring.
  • Prata med vänner, familj och bekanta.
  • Låt fler ta del av den här artikeln.
  • Gilla Anti Scampi på Facebook.

Ditt val gör skillnad

Om efterfrågan på jätteräkor försvinner så svalnar också intresset för att anlägga nya dammar eftersom det inte längre finns pengar att tjäna.

Schyssta alternativ till scampi

Goda alternativ till scampi är Krav-märkt nordhavsräka och burfångad havskräfta. Fler schyssta skaldjur och fiskar finns på vår webb - Ät fisk med gott samvete.

Anti Scampi – Naturskyddsföreningen from Naturskyddsföreningen on Vimeo.

Ge en gåva till havet

Friska hav är en livsviktig fråga för planeten och mänskligheten!