Läroplanskopplingar: Bränna lera utomhus (1-9)

Lgr 22

Övergripande mål

Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola:

  • visar respekt för och omsorg om såväl närmiljö som miljön i ett vidare perspektiv,
  • kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt och ansvarsfullt sätt,
  • kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga.

Syfte

Övningen kan bidra till att utveckla:

Bl: Förmåga att skapa bilder med olika tekniker, verktyg och material.

Idh: Förmåga att genomföra och anpassa aktiviteter inom friluftsliv och utevistelse efter olika förhållanden och miljöer.

Sl: Förmåga att formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker.

Förmåga att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet.

Tk: Förmåga att reflektera över olika val av tekniska lösningar, deras konsekvenser för individen, samhället och miljön samt hur tekniken har förändrats över tid. 


Centralt innehåll

Ämnesinnehåll som tas upp i övningen:

Åk 1-3

Bl: Förmåga att skapa bilder med olika tekniker, verktyg och material.

Några verktyg och material för teckning, måleri, modellering och konstruktioner samt för fotografering och annat digitalt arbete med bilder.

Idh: Utforskande av möjligheter till och genomförande av vistelse, lekar och rörelser i natur- och utemiljö. 

Säkerhet och hänsynstagande i samband med aktiviteter.

Sl: Några enkla former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.

Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och reflektion över arbetsprocessen. 

Undersökande av olika materials egenskaper.

Tk: Några föremål och något tekniskt system i elevernas vardag, hur de är anpassade efter människans behov samt hur de har förändrats över tid. 

Material för konstruktionsarbete. Materialens egenskaper och hur materialen benämns och kan sammanfogas.


Åk 4-6

Bl: Teckning, måleri, tryck och tredimensionellt arbete. 

Verktyg och material för teckning, måleri, trycktekniker, tredimensionellt arbete, fotografering, arbete med rörlig bild och digital bildbehandling.

Idh: Utforskande av möjligheter till och genomförande av friluftsaktiviteter, lekar och rörelser i skiftande natur- och utemiljöer under olika årstider. 

Säkerhet och hänsynstagande i samband med aktiviteter.

Sl: Metall, textil, trä och andra material. Materialens egenskaper, användningsområden och kombinationsmöjligheter med varandra.

Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt. 

Enkla former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa. 

Undersökande av olika materials egenskaper och användbarhet i det egna slöjdarbetet.

Hantverk och slöjdtraditioner från olika kulturer som inspirationskällor för det egna skapandet.

TK: Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning. 

Hur hållfasta och stabila konstruktioner är uppbyggda, till exempel skal, armering och fackverk. Material som används i hållfasta och stabila konstruktioner.


Åk 7-9

Bl: Två- och tredimensionellt bildarbete.

Verktyg och material för två- och tredimensionellt bildarbete. Hur dessa verktyg och material kan användas för bestämda syften.

Idh: Planering och genomförande av friluftsaktiviteter i skilda miljöer under olika årstider. 

Kulturella traditioner i friluftsliv och utevistelse. 

Säkerhet och hänsynstagande i samband med olika aktiviteter

Sl: Metall, textil, trä och andra material. Materialens kombinationsmöjligheter med varandra. 

Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt. 

Utvecklade former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa

Undersökande av olika material och hantverkstekniker utifrån deras kombinations och konstruktionsmöjligheter.

Tk: Hur tekniken möjliggjort vetenskapliga upptäckter och hur vetenskapen har möjliggjort tekniska innovationer.

Tekniska lösningar för hållfasta och stabila konstruktioner samt betydelsen av materialens egenskaper, till exempel drag- och tryckhållfasthet, hårdhet och elasticitet.

Teknikutvecklingsarbetets olika faser: identifiering av behov, undersökning, förslag till lösningar, konstruktion och utprövning. Hur faserna i arbetsprocessen samverkar i det egna arbetet och i teknikutvecklingsarbeten i samhället, till exempel inom arkitektur och kollektivtrafik.

skola, barn, ryggsäck

Skolmaterial om natur, klimat och miljö

Övningar, faktablad, quiz och annat material till undervisningen.

Till allt skolmaterial
Bli först att gilla!