Läroplanskopplingar: Tankar om framtiden (7-9)

Lgr22

Övergripande mål

Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola:

  • kan använda sig av ett kritiskt tänkande och självständigt formulera ståndpunkter grundade på kunskaper och etiska överväganden,
  • kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga,
  • har fått kunskaper om samhällets lagar och normer, mänskliga rättigheter och demokratiska värderingar i skolan och i samhället,
  • har fått kunskaper om förutsättningarna för en god miljö och en hållbar utveckling.

Syfte

Övningen kan bidra till att utveckla:

Sh: Förmåga att analysera samhällsfrågor ur olika perspektiv och kritiskt granska hur de framställs i olika källor.

Insikt i var olika beslut fattas och hur dessa beslut påverkar individer, grupper och samhället i stort, samt individers och gruppers möjligheter att på­ver­ka den demokratiska processen.

Sv: Förmåga att delta aktivt, uttrycka känslor, tankar och kun­ska­per, lyssna, ställa frågor och föra resonemang, samt formulera och be­möta argument.

Tk: Förmåga att reflektera över olika val av tekniska lösningar, deras konsekvenser för individen, samhället och miljön samt hur tekniken har förändrats över tid.

Kunskap om hur föreställningar om teknik påverkar individers användning av tekniska lös­ningar och livsval.

Centralt innehåll

Ämnesinnehåll som tas upp i övningen:

Sh: Politiskt beslutsfattande och hur visioner om framtiden påverkar detta.

Hur visioner om framtiden och samhällsnormer påverkar politiskt beslutsfattande och individuella val.

Kritisk granskning av information, ståndpunkter och argument som rör samhällsfrågor i olika typer av källor.

Tk: Konsekvenser av teknikval utifrån ekologiska, ekonomiska och sociala aspekter av hållbar utveckling.

skola, barn, ryggsäck

Skolmaterial om natur, klimat och miljö

Övningar, faktablad, quiz och annat material till undervisningen.

Till allt skolmaterial
Bli först att gilla!