4 tips för att lindra din klimatångest

Du möts av rapporter om värmerekord, extremstormar, utsläppsökningar och ser ingen förändring i sikte. Klimatet är vår tids ödesfråga och enligt SOM-institutet är klimatförändringar den fråga som oroar svenskarna mest. Det är inte konstigt att känna lite klimatångest ibland. Vi ger dig tips på hur oron kan lindras och vändas till något konstruktivt. För visst krävs det att vi alla hugger i om vi ska kunna mildra konsekvenserna av klimatförändringarna, men det innebär inte att en enda person kan göra allt själv.

1. Minska dina egna utsläpp

Fundera över klimatpåverkan i dina dagliga val. Sätt upp realistiska mål och börja med att se över mat, boende och resor. Att välja tåget framför bil och flyg, välja förnybar el till hemmet och samtidigt minska på köttet gör stor skillnad. Du kan också ringa din bank eller pensionsbolag och ställa krav på hur dina pensionspengar och besparingar investeras.

Här kan du läsa mer om hur du kan klimatmaxa dig själv.

2. Påverka din omgivning

På arbetsplatsen, i skolan, i familjen och bland vännerna har vi som störst inflytande. Där börjar omställningen sprida sig som ringar på vattnet. Se över resepolicyn på jobbet, bjud vännerna på vegetariskt eller ta med familjen på tågsemester. Och förklara varför.

3. Engagera dig lokalt

Alla utsläpp börjar någonstans och många viktiga klimatbeslut fattas lokalt – det kan gälla allt från cykelbanor till skolmat. Gå med i en av Naturskyddsföreningens klimatgrupper (eller starta en om det inte finns någon på din ort) och börja arbeta med lokala klimatfrågor och opinionsbildning.

4. Ställ krav på politikerna och känn styrkan i att vi är många!

De stora utsläppsminskningarna kräver politiska beslut. Du kan cykla men inte bygga cykelbanor, du kan välja tåget framför flyget men inte lägga ny tågräls. Därför är det viktigt att rösta och att ställa krav på klimathänsyn i alla politiska beslut. Det behöver inte vara svårare än att skicka ett mejl.

Använd vårat mejlformulär för att kontakta politikerna och kräv en tuffare klimatpolitik.

Ju fler vi är som ställer krav, desto större chans har vi att påverka – tillsammans kan vi påverka politiker att ta de stora och viktiga beslut som krävs. En stark gemensam röst kan göra stor skillnad. Det var till exempel Naturskyddsföreningen som föreslog världens första koldioxidskatt, en skatt som i dag har kopierats av flera andra länder.

Ställ krav på din politiker

Hjälp oss pusha på politikerna för en tuffare klimatpolitik. Ju fler vi är som kräver förändring desto större skillnad kan vi uppnå.