5 tips för att lindra din klimatångest

Du möts av rapporter om värmerekord, extremstormar, utsläppsökningar och ser ingen förändring i sikte. Klimatet är vår tids ödesfråga och enligt SOM-institutet är klimatförändringar den fråga som oroar svenskarna mest. Det är inte konstigt att känna lite klimatångest ibland. Vi ger dig tips på hur oron kan lindras och vändas till något konstruktivt.

1. Känn styrkan i att vara många

Tillsammans kan vi påverka politiker att ta de stora och viktiga beslut som krävs. En stark gemensam röst kan göra stor skillnad. Det var till exempel Naturskyddsföreningen som föreslog världens första koldioxidskatt.

2. Engagera dig lokalt

Alla utsläpp börjar någonstans och många viktiga klimatbeslut fattas lokalt – det kan gälla allt från cykelbanor till skolmat. Gå med i en av Naturskyddsföreningens klimatgrupper (eller starta en om det inte finns någon på din ort) och börja arbeta med lokala klimatfrågor och opinionsbildning.

3. Ställ krav på politikerna

De stora utsläppsminskningarna kräver politiska beslut. Därför är det viktigt att rösta och att ställa krav på klimathänsyn i alla politiska beslut. Det behöver inte vara svårare än att skicka ett mejl.

Använd vårt mejlformulär och ställ krav på riksdagspolitikerna

4. Minska dina egna utsläpp

Fundera över klimatpåverkan i dina dagliga val. Sätt upp realistiska mål och börja med att se över mat och resor. Att välja tåget framför bil och flyg och samtidigt minska på köttet gör stor skillnad. Du kan också ställa krav på hur dina pensionspengar och besparingar investeras. Att leva som miljöperfektionist är en hjälteinsats! Men risken finns att du, efter ett tag, känner dig trött och ensam.

För faktum är att du kan cykla men inte bygga cykelbanor och att du kan välja tåget framför flyget men inte lägga ny tågräls. Störst skillnad gör du därför genom att påverka politiken och de stora besluten, och det görs lättast om vi är många. Tillsammans kan vi skapa den stora förändring som krävs. Se punkt ett.

5. Påverka din omgivning

På arbetsplatsen, i skolan, i familjen och bland vännerna har vi som störst inflytande. Där börjar omställningen sprida sig som ringar på vattnet. Se över resepolicyn på jobbet, bjud vännerna på vegetariskt eller ta med familjen på tågsemester. Och förklara varför.

Ställ krav på din politiker

Hjälp oss pusha på politikerna för en tuffare klimatpolitik. Ju fler vi är som kräver förändring desto större skillnad kan vi uppnå.