5 tips för att lindra din klimatångest

Du möts av nyheter om värmerekord, extremväder och utsläppsökningar. Du vet att tiden att hinna agera är extremt knapp. Det är inte konstigt om du känner klimatångest. Klimatet är vår tids ödesfråga och enligt SOM-institutet är klimatförändringarna den fråga som oroar svenskarna mest. Men oron kan lindras och vändas till något konstruktivt om du väljer att agera.

Att du oroar dig över klimatförändringarna och hur det kommer att bli framöver är ett gott tecken. Det betyder att du har förstått situationens allvar, vilket inte alla har. Det visar också att du är empatisk och smart. Så var stolt över det!

Sedan är det förstås jobbigt att må dåligt. Och när oron blir till ångest är det svårt att orka agera. Vi hoppas att de här fem tipsen kan få dig att må bättre och omsätta din oro i handling.

1. Kom ihåg att du inte är ensam

Vi är många som oroar oss över klimathotet. Även om det kan kännas som att inte tillräckligt många gör något, så blir vi allt fler som inser situationens allvar och som agerar i stort och i smått. På sista tiden har en rad kraftfulla gräsrotsinitiativ tagits världen över och i september 2019 manifesterade över 7,5 miljoner människor över världen för klimatet inspirerade av svenska Greta Thunberg.

Dessutom är det ofta så att innan en stor förändring sker, kan det kännas som att nästan ingenting händer. Men när tillräckligt många skriker tillräckligt högt kan förändringen komma snabbt. Forskningen visar att en engagerad och driven minoritet kan förändra en majoritet. Alla i samhället behöver alltså inte driva på för en förändring, det räcker med att 25 procent gör det, en så kallad kritisk massa. Vi tror att vi snart är där!

2. Hitta andra som känner som du

Att prata med andra som känner som en själv gör att man mår bättre. Så prata med folk i din omgivning, hitta dem som förstår hur du känner och tänker. Det kan vara fysiska möten med människor eller samtal i grupper på nätet. På Facebook finns det flera grupper för klimatengagerade. Sök runt och hitta den som passar dig!

3. Agera tillsammans

Bästa sättet att ta sig ur ångest är att göra något, att agera. Allra effektivast är att göra det tillsammans med andra. En sak du kan göra är att gå med i en av Naturskyddsföreningens klimatgrupper som arbetar med lokala klimatfrågor och opinionsbildning.

Du kan också göra en insats genom att påverka din omgivning. På arbetsplatsen, i skolan, i familjen och bland vännerna har vi som störst inflytande. Där kan insikten om den nödvändiga omställningen sprida sig som ringar på vattnet. Du kan till exempel se över resepolicyn på jobbet, bjuda vännerna på vegetariskt eller ta med familjen på tågsemester. Och förklara varför.

En mycket viktig sak vi alla kan göra är att ställa krav på politikerna. För de stora utsläppsminskningarna kräver politiska beslut. Du kan cykla men inte bygga cykelbanor, du kan välja tåget framför flyget men inte lägga ny tågräls. Därför är det viktigt att rösta på klimatvänliga politiker,att ställa krav på klimathänsyn i alla politiska beslut och att kräva ett stopp för det som är klimatskadligt.

Ju fler vi är som ställer krav, desto större chans har vi att påverka politiker att ta de stora och viktiga beslut som krävs. En stark gemensam röst kan göra stor skillnad!

4. Se till att få tid till återhämtning

Visst krävs det att vi alla hugger i om vi ska kunna mildra konsekvenserna av klimatförändringarna, men det innebär inte att en enda person kan göra allt. Så var rädd om dig så att din kraft och ork inte tar slut. Glöm inte att vi är många som kämpar för en hållbar framtid tillsammans och att du behöver tid till återhämtning för att orka fortsätta kämpa. En balans mellan att agera och att återhämta sig är därför viktig. Gå gärna ut och i naturen, den har en erkänt läkande kraft.

5. Mår du riktigt dåligt – gå till en psykolog

Om du mår riktigt dåligt, kontakta din vårdcentral och be att få träffa en psykolog. Det gör ont att inse hur illa vi människor behandlar jorden och oss själva. Kanske kan det aldrig sluta göra ont. Men för att orka göra allt vi kan för att ställa om och sätta press på politiker måste vi också kunna njuta av livet och allt fantastiskt som finns runt omkring oss.

Slutligen – det är inte kört! Även om det för varje dag som vi fortsätter släppa ut blir svårare att klara ett visst temperaturmål så spelar varje tiondels grad som vi kan undvika genom att minska våra utsläpp en avgörande roll för hur svåra konsekvenserna blir. Lösningarna för att ställa om finns redan. Det är det politiska modet som fattas. Politikerna behöver känna ett tryck från medborgarna, från dig och mig och våra vänner.

Julgåvor för en bättre värld

Vad ger du dina käraste i julklapp? Välj en hållbar julklapp i år! Ett fint gåvokort medföljer din julgåva.