Fredrik satte stängsel mellan varg och får

När varg började synas i skogarna kring Fredrik Peterssons gård fick han rådet att sätta upp rovdjursstängsel för att skydda sina får. Men att bygga stängsel mot varg kräver både pengar och arbete, något Fredrik löste med hjälp från Rovdjursföreningen, länsstyrelsen och vänner.

En av konflikterna mellan varg och människa beror på att vargen ibland skadar eller dödar får och andra tamdjur. Allra oftast är det får som drabbas. En lösning är rovdjursavvisande stängsel, som kan stoppa vargen från att ta sig in i hagen.

Stängsel mot varg ger trygghet

På Fredrik Peterssons gård i Östergötland har man satsat på ett vargstängsel kring hagen som ligger en bit bort från huset.

– Jag har fått ett jättebra stängsel med fem eltrådar. Det ger mina får trygghet, och gör samtidigt att varg och andra rovdjur kan få finnas kvar.

Stängsel med hjälp av ideella krafter

Det var efter att varg hade setts i skogarna nära Fredriks gård som Länsstyrelsen gav honom rådet att kontakta Svenska Rovdjursföreningen. De har ideellt arbetande medlemmar som kom ut till gården för att ge råd om förberedelser och material.

– Rovdjursföreningen kom fyra gånger för att hjälpa till, och jag lade all semestertid på att  bygga stängsel. Då var jag visserligen väldigt noggrann, men ju mer kuperat och ju fler hörn, desto jobbigare blir det, berättar Fredrik.

Bidrag gjorde rovdjursstängslet möjligt

När stängslet var klart godkändes det av länsstyrelsen, vilket innebar att Fredrik också fick ett ekonomiskt bidrag.

– Utan bidrag hade vi inte kunnat bygga stängslet. En stor hjälp var också våra vänner som bidrog med arbetskraft. Och så hjälpen från Rovdjursföreningen, som var välkommen. Det är nog med jobb och tidspress, både för heltidsbönder och för oss som jobbar heltid vid sidan av djurskötseln. Men jag rekommenderar verkligen rovdjursavvisande stängsel. Alla som har tamdjur, och varg i området, borde sätta upp ett.

Därför är rovdjursstängsling bra – och så kan det bli bättre

• Stängsel skyddar får och andra betande tamdjur – vilket Sverige behöver för den biologiska mångfalden och för att hålla landskapet öppet.
  • Håller vargen borta - vilket gör det lättare att låta den fridlysta och hotade vargen existera, sida vid sida med människan.
  • Mer bidrag behövs – det händer att bönder nekas ekonomiskt bidrag till stängsel, och ibland är bidragen slut. Därför jobbar Naturskyddsföreningen för att bidragsanslaget ska höjas.
  • Nytt bidrag för skötsel behövs – för att rovdjursstängsel ska fungera behöver de underhållas regelbundet, precis som andra elstängsel. Naturskyddsföreningen och LRF är överens om att bönder borde få stöd för detta, vilket vi skrivit en gemensam debattartikel om.
Ett lodjur med sin lodjursunge.

Ge en gåva till vårt artbevarande arbete

Med din gåva kan vi fortsätta arbetet för att skydda våra hotade arter i Sverige.

Ge en gåva
Gillas av 2