Fredriks får är tryggare bakom vargstängslet

När varg började synas i skogarna kring Fredrik Peterssons gård, fick han rådet att sätta upp vargstängsel. Men det kräver både pengar och arbetstid, något Fredrik löste med hjälp från Rovdjursföreningen, länsstyrelsen och vännerna.

Ett av årets lamm hälsar på Fredrik Petersson som sitter innanför sitt vargstängsel.

Foto:

Fredrik Petersson

Bli månadsgivare idag och stöd kampen för natur och miljö. Tillsammans har vi kraft att förändra.

En av konflikterna mellan varg och människa beror på att vargen ibland skadar eller dödar tamdjur. Allra oftast är det får som drabbas. En lösning är rovdjursavvisande stängsel, som kan stoppa vargen från att ta sig in i hagen.

Stängslet ger trygghet

På Fredrik Peterssons gård i Östergötland har de satsat på ett vargstängsel kring hagen som ligger en bit bort från huset.

– Jag har fått ett jättebra stängsel med fem eltrådar. Det ger en trygghet, och gör så att vargen kan få finnas kvar.

Fick hjälp av ideella krafter

Det var efter att varg hade setts i skogarna nära Fredriks gård som Länsstyrelsen gav rådet att kontakta Svenska Rovdjursföreningen. De har ideellt arbetande medlemmar som kom ut till gården för ge råd om förberedelser och material.

– Rovdjursföreningen kom fyra gånger för att hjälpa till, och jag lade all semestertid på att sätta upp stängslet. Då var jag visserligen väldigt noggrann, men ju mer kuperat och ju fler hörn, desto jobbigare blir det, berättar Fredrik.

Bidrag gjorde stängslet möjligt

När stängslet var klart godkändes det av länsstyrelsen, vilket innebar att Fredrik också fick ett ekonomiskt bidrag.

– Utan bidrag hade vi inte kunnat bygga stängslet. En stor hjälp var också våra vänner som bidrog med arbetskraft. Och så hjälpen från Rovdjursföreningen, som var välkommet. Det är nog med jobb och tidspress, både för heltidsbönder och för oss som jobbar heltid vid sidan av djurskötseln. Men jag rekommenderar verkligen rovdjursavvisande stängsel. Alla som har tamdjur, och varg i området, borde sätta upp ett.

Därför är rovdjursstängsling bra – och så kan det bli bättre

• Skyddar betande tamdjur - vilket Sverige behöver för den biologiska mångfalden och för att hålla landskapen öppna.
  • Håller vargen borta - vilket gör det lättare att låta den fridlysta och hotade vargen existera, sida vid sida med människan.
  • Mer bidrag behövs – det händer att bönder nekas ekonomiskt bidrag till stängsel, och ibland är bidragen slut. Därför jobbar Naturskyddsföreningen för att bidragsanslaget ska höjas.
  • Nytt bidrag för skötsel behövs – för att rovdjursstängsel ska fungera behöver de underhållas regelbundet, precis som andra elstängsel. Naturskyddsföreningen och LRF är överrens om att bönder borde få stöd för detta, vilket vi skrivit en gemensam debattartikel om.

Låt rovdjuren leva

Stöd vårt arbete för att de fyra stora rovdjuren ska få finnas i vår natur.