5 sätt att bli klimatsmart

Res som en tjej, ät som en tonåring och tänk som en förälder. Här är vår pyttelilla to do-lista för dig som vill leva klimatvänligt.

Foto:

Sofia Runarsdotter

1. Res som en tjej

Vilka reser klimatsmartast i Sverige? Jo, kvinnorna. De flyger hälften så mycket som männen och åker 30 procent mindre bil. Tjejerna har också åkt mer kollektivt och kvinnorna har cyklat mest, men på den fronten verkar männen äntligen ha kommit i kapp.

Vilket resande satsar då staten på? Bilen får den absolut största biten av infrastrukturbudgeten. Numera får flyget betala en skatt, om än en låg sådan. Cykeln däremot får mindre än en procent av kakan - fastän var tionde resa sker på cykel.

Orättvist och omodernt tycker vi. Det är dags för fler att resa som tjejer!

2. Ät som en tonåring

Nästan var femte tonåring är vegetarian eller vegan. Men gemene svensk äter så mycket kött att det hotar både klimatet och folkhälsan.

Så låt dig inspireras av en vegotonåring – frossa i godsaker från växtriket och trappa ned på kött och mejeriprodukter. Då har du som äter kött dessutom råd att köpa riktigt fint ekologiskt kött eller svenskt naturbeteskött, när det väl blir dags för en bit.

3. Sola som en tysk

solceller

Tyskarna är galna i solenergi. Italienarna och tjeckerna också. Vi borde inte vara sämre. Så sätt upp solceller på huset, garagetaket eller sommarstugan. Här kan du läsa mer om hur du gör för att vara med i solrevolutionen

Eller låt solen komma in genom dina eltuttag istället. Skaffa el märkt med Bra Miljöval, så får du schysst el baserad på sol, vind och vatten. Dyrt? Absolut inte. Det kostar bara 60 kr mer för en genomsnittlig lägenhetsinnehavare att ha el märkt med Bra Miljöval. Per år!

4. Snåla som en smålänning

Låter det deppigt att snåla? Tvärtom, det är en lyckoinvestering. Forskning visar att människor som drar ned på överflödig konsumtion, efter att ha fått sina grundläggande behov tillfredsställda, känner sig lyckligare. Och just nu slösar den rika befolkningen så mycket med planetens resurser att vi riskerar klimatkaos.

Om nu myten om smålänningarna vore sann så är det dags att inspireras av deras sparsamhet. Så börja snåla. Med prylar. Med el. Med kläder du ändå blir less på nästa år. Med mat (vi svenskar slänger massor, istället för att äta upp den). Och bli lite lyckligare på köpet.

Tips på hur du vårdar, lagar och tar hand om de kläder och prylar du redan har hittar du på Fixagrejen.nu

5. Tänk som en förälder

pappa barn

Det kan kännas härligt att leva i nuet. Att göra det som känns kul, bekvämt och enkelt i stunden utan att tänka på konsekvenserna. Att ta bilen istället för att cykla den där korta sträckan, att slänga mat som egentligen skulle kunna sparas, eller att köpa importerat kött som kanske är jättebilligt men som också kan ha bidragit till höga utsläpp.

Då kan det vara värt att tänka som alla ansvarsfulla föräldrar nog egentligen vill tänka - att vi måste lämna över en frisk planet till våra barn. Runt om i världen demonstrerar de unga för sin rätt till en hållbar framtid utan katastrofala klimatförändringar. Vi vuxna borde se till att ge dem det!

Vill du driva på utvecklingen ännu mer?

• Gör klimatfrågan kokhet i sociala medier genom att dela och gilla inlägg om klimatet. Ett extra plus om du ser till att en politiker får nys om ditt engagemang.
  • Lite blyg? Ont om tid? Gå med i Naturskyddsföreningen så blir du uppbackad av Sveriges största och äldsta miljöorganisation med över 230 000 medlemmar. Vi granskar makten, skapar debatt och träffar svenska beslutsfattare varje vecka. Ju fler som är med oss, desto större tryck får vi.
  • Ännu mer tips på hur du kan vara med och trycka på för förändring hittar du här

Bli medlem - rädda klimatet

Vi är över 230 000 medlemmar som trycker på för en tuffare klimatpolitik. Med din hjälp blir vi ännu starkare.