Allt du behöver veta om solenergi och solceller

Solenergi är en fantastisk energikälla. Den är förnybar och till skillnad från vindkraft och bioenergi behöver den inte komma i konflikt med skydd av naturområden och biologisk mångfald. Trots det kommer bara en bråkdel av vår energi från solen. Nu är det hög tid för att solrevolutionen kommer igång på riktigt. Här hittar du våra sidor om solen som energikälla.

Nu fångar vi solen!

Det har pratats om en solrevolution i många år nu, men än så länge kommer bara en bråkdel av vår energi från solen – både på nationell och global nivå. Nu är det hög tid för att solrevolutionen kommer igång på riktigt. Här hittar du våra sidor om solen som energikälla.

Guide: bidra till solrevolutionen

Var med och skynda på solrevolutionen genom att själv skaffa solceller eller övertyga andra att installera solceller på sina tak. Här har vi samlat tips på allt du behöver veta för att komma igång.

Eleverna som fångar solen!

Häng med till skolan i Soweto som lyser upp klassrummen med hjälp av solceller på taket. Se videon om skolan här.

Nu maxar vi solenergin – 6 sätt att bidra

Kanske har du inte ett eget tak att lägga solceller på? Lugn, du kan bidra till solrevolutionen i alla fall. Här har vi samlat en lista på hur du enkelt och snabbt kan bli solrevolutionär.

Därför vill vi ha en solrevolution

Gör dig redo att vinna alla kommande solelsdebatter!
Vi listar fem skäl till varför en solrevolution behövs.

Solenergin flödar – men var finns solcellerna?

Hur går det för solen som energikälla egentligen? Och varför har vi inte kommit längre? Läs här om solenergi i Sverige

En miljard människor i energifattigdom

Energifattigdom påverkar hela livet. Det är svårt att laga mat, läsa läxor och ladda mobilen utan el. Läs här om energiläget i världen.

Så ska alla få tillgång till elektricitet

Det finns en internationell enighet om att det är dags att leverera hållbar energi till alla på vår planet. Läs här om hur lösningen på energifattigdomen ut.

3 snabba frågor till solcellsexperten

Hur går det för den svenska solrevolutionen och varför är det så himla smart med solceller? Vi tog ett snack med Johan Lindahl på Svensk Solenergi som har stenkoll på solel. Få koll här

De drömmer om solenergi i Brasilien

Elen i Brasilien är dyr. Många kämpar för att kunna betala elräkningen. Vi har hälsat på hos Helena Gonçalves och Roque Gandin som skaffat en solfångare.
Video: De drömmer om solenergi i Brasilien

Frågor och svar om solenergi i Sverige

Frågorna om solen som energikälla duggar tätt. Här rätar vi ut några av de mest återkommande frågetecknen.
Här får du koll på solen

klippor, glädje, hopp, havsklippor, blå himmel,

Ge en gåva till klimatet

Vi kan fortfarande bromsa klimatförändringarna! Bidra till arbetet för att skapa en tuffare klimatpolitik och för att visa vägen mot hållbar förnybar energi.

Ge en gåva
Gillas av 2