EU måste granska den svenska vargjakten

Årets licensjakt var ett hårt slag mot den sårbara vargstammen. I dag skickar vi ett brev till EU-kommissionen med uppmaning att ta den svenska regeringen till EU-domstolen för brott mot fridlysningen av vargen, skriver Naturskyddsföreningen och Rovdjursföreningen på Aftonbladet debatt.

Förra veckan avslutades årets licensjakt efter att 27 vargar skjutits i Gävleborg, Värmland, Västmanland och Örebro. Den omfattande jakten har varit förödande för en liten hotad vargstam som funnits i det svenska landskapet i tusentals år och har en viktig roll i vårt ekosystem.

Varken 2019 eller 2020 beviljades någon licensjakt då populationen var nära miniminivån på 300 vargar. Men i år beviljades jakt på 27 vargar, trots att vargstammens status så sent som i våras ändrades till “starkt hotad” i Artdatabankens nationella rödlista.

Ge en gåva för natur och miljö

Med din gåva kan vi fortsätta kämpa för en hållbar framtid på en frisk och levande planet.

Ge en gåva
Bli först att gilla!