Fantastiskt initiativ – elprisstöd till naturen

Kerstin Bylund tyckte att pengarna från hennes elprisstöd skulle göra bättre nytta på annat håll. Därför startade hon insamlingen "Elprisstöd till naturen" på Naturskyddsföreningens sida för egna insamlingar.

I dagarna börjar Försäkringskassan betala ut ett nytt elprisstöd. Totalt ska uppskattningsvis 55 miljarder kronor fördelas till hushåll och industrier för förbrukningen under 2022, i en första omgång till drygt fyra miljoner kunder i elområde tre och fyra.

Elpriserna har stigit snabbt, påverkar mångas ekonomi i dag och elprisstödet är behövligt i många hushåll.

Samtidigt finns det andra som inte tycker att just de behöver elprisstödet, och som vill att pengarna ska göra bättre nytta på annat vis. En av dem är Kerstin Bylund som har startat insamlingen "Elprisstöd till naturen" på Naturskyddsföreningens sida för egna insamlingar.

Kerstin skriver så här:

"Vi är många som är bedrövade över den nya regeringens avsaknad av miljö- och klimatpolitik. Miljödepartementet har lagts ned och nästan 60 miljarder har lagts på ett dåligt genomtänkt och genomfört elprisstöd. Om du som jag tycker att detta är riktigt kasst, kan vi hjälpas åt att skänka pengarna till något vettigt istället. Så har vi varit en mellanhand för att förmedla statliga pengar till något de själva valt att ignorera."

Naturskyddsföreningen om elprisstödet

Elprisstödet finansieras av så kallade flaskhalsintäkter, en avgift som kunderna betalar via elnätsbolagen till statliga Svenska kraftnät när det är prisskillnader mellan olika elområden. Intäkterna gå till att utveckla kraftnätet, men används i dag inte upp snabbt nog.

– Naturskyddsföreningen hade helst sett att intäkterna användes till just vad de avser – att snabbare bygga ut kraftnätet, för det behovet är verkligen akut. Utöver det behöver regeringen satsa på energieffektivisering, endast på det sättet kan vi snabbt minska behovet av elektricitet och sänka elpriserna, säger Karin Lexén, generalsekreterare, Naturskyddsföreningen.

skog,vatten,höst,träd,grön,gul,blå

Stå upp för naturen

Läget för vår planet är akut, men vi kan fortfarande bromsa utvecklingen. Du behövs i det arbetet!

Bli månadsgivare
Gillas av 2