Frågor och svar om Valkompassen för klimat och natur 2022

Naturskyddsföreningen lanserar Valkompassen för klimat och natur inför riksdagsvalet 2022. Här svarar vi på vanliga frågor.

Vad är Valkompassen?

Naturskyddsföreningens valkompass är din möjlighet att matcha dina åsikter kring klimat- och naturfrågor med partiernas miljöpolitik. Valkompassen bygger på 17 miljöpolitiska förslag där du har möjlighet att svara ja, nej och vet ej. Ditt resultat visar sedan hur väl dina åsikter stämmer överens med riksdagspartiernas politik.

Hur hanterar ni mitt resultat?

Vi sparar självklart inga uppgifter om hur du svarat i Valkompassen. Det är bara du som får tillgång till ditt resultat. När du får resultatet skickat till dig sparar vi endast din mejladress.

Hur har frågorna valts ut?

Frågorna baseras på Naturskyddsföreningen granskning av partiernas miljöpolitik inför kommande mandatperiod. Samtliga riksdagspartier har fått ta ställning till olika miljöpolitiska förslag inför valet 2022. Valkompassen bygger på 17 av dessa frågor, här matchas dina svar med partiernas resultat.

Varför har ni gjort en valkompass, det finns redan hos många andra stora aktörer?

I den senaste rapporten från FN:s klimatpanel IPPC är budskapet tydligt: Världens beslutsfattare gör inte tillräckligt för att begränsa den globala uppvärmningen. Läget är dessutom värre än tidigare befarat. Samtidigt når Sverige endast ett av våra 16 miljömål. Syftet med Valkompassen är att sätta fokus på miljöfrågorna inför valet. Med Valkompassen vill vi underlätta för den väljare som vill lägga en röst för klimat och natur på valdagen.

Naturskyddsföreningens valkompass utgår från våra förslag för klimat och natur, och till skillnad från de större mediernas valkompasser presenterar vi inte argument för och mot förslagen.

natur, solnedgång, landskap, insamling, bli medlem, marknad, sjöar, skymning, berg, skog, CTA

Bli medlem i Sveriges största miljöorganisation

Var med i kampen för en friskare natur och starkare miljöpolitik och få den prisbelönta tidningen Sveriges Natur fem gånger om året.

Bli medlem idag
Gillas av 1