Hur hänger vår konsumtion ihop med tropisk avskogning?

Bara vår konsumtion i Sverige av soja, nötkött, palmolja och kaffe innebär att 3000 hektar tropisk skog försvinner varje år. Vår konsumtion bidrar faktiskt till att göra avskogningen lönsam.

Naturskyddsföreningen ställde de vanligast förekommande frågorna på nätet om tropisk avskogning till Martin Persson, biträdande professor i markvetenskap vid Chalmers tekniska högskola.

Tillsammans mot tropisk avskogning

Naturskyddsföreningen har under flera år arbetat tillsammans med över 180 andra organisationer internationellt inom nätverket #Together4Forests. Vi vill få en lagstiftning på plats som ser till att inga varor kopplade till avskogning, skogsförstörelse eller kränkningar av mänskliga rättigheter kan säljas i eller exporteras från EU. #Together4Forests

Läs mer om den gemensamma kampanjen!

Närbild på äldre man i fjäderkrona. Sätt ljuset på världens miljöförsvarare

Sätt ljuset på miljöförsvararna!

Ingen ska behöva hotas eller dödas för att de skyddar miljön. Nu kräver vi lagar som skyddar miljöförsvarare!

Engagera dig!
Bli först att gilla!