Hur kan jag spara el?

Det finns både långsiktiga och kortsiktiga tips för att spara el, och på så sätt sänka sin elräkning. Här kommer Naturskyddsföreningens 10 tips för att spara el.

I Sverige har vi världens sjunde högsta elkonsumtion per capita, enligt Our world in data, 2020. Ett historiskt lågt pris på el har gjort svenskarna vana med en hög elanvändning. 10 till 30 procent av ett hushålls totala el kan förbrukas av apparater och funktioner som står på trots att de inte används eller behövs.
Vilka möjligheter du har att påverka dina energikostnader beror mycket på hur du bor, det är stor skillnad på egen villa och lägenhet, men det finns oftast något du kan göra.

Långsiktiga lösningar

1. Se över och uppdatera ditt elavtal och köpa el på timpris istället för månadsvis och anpassa din elanvändning därefter. Ökad flexibilitet kan fås genom att medvetet minska användningen av elslukande belysning och apparater när det är höga priser, men enklast och effektivast är att styra förbrukningen i elpatroner, värmepumpar, elbilar och övriga prylar och funktioner till när priserna är lägst med hjälp av digital teknik. Idag finns elleverantörer som tillhandahåller sådan teknik som en del av sina avtal. Få koll på vad det innebär att el är märkt med Bra Miljöval och vilken skillnad du gör genom att välja miljömärkt el i elavtalet.
  • Om du inte har möjlighet att variera din elförbrukning och vill skydda dig mot just oväntade prischocker kan du överväga elavtal med fasta priser, men i längden kan det dock vara en dyrare lösning.
  • Minska konsumtionen kan du göra genom att isolera ditt boende bättre, minska inomhustemperaturen på vintern och använda energi sparsamt i allmänhet. Se också över ditt värmesystem om du bor i hus, en bra lösning kan vara att installera någon form av värmepump eller sätta upp solpaneler om du har rätt förutsättningar.
  • Har du gamla vitvaror eller annan elektronik hemma som sjunger på sista versen? Funderar du på att köpa nya produkter? Genom att välja de mest energisnåla produkterna kan man minska sin elförbrukning över tid rejält. Exempelvis drar en energisnål kyl eller frys cirka 80 procent mindre el än en kyl eller frys som är 15 år gammal. Översatt till kronor kan ett hushåll spara upp till 1 000 kronor per år bara genom att byta ut kylen. De gamla produkterna återvinner du naturligtvis – vilket också sparar både energi och resurser.

Spara el här och nu

Att byta vitvaror och isolera kostar pengar och tar tid, men det finns faktiskt sätt att spara el här och nu. Det är såklart upp till hur mycket el man använder i dagsläget hur mycket det går att spara in, men här kommer några tips som många hushåll kan använda sig av:

1. Om du värmer huset med direktvärmande el eller värmepump, sänk värmen hemma. Åtminstone i rum som inte används så mycket. Enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer behöver det inte vara mer än 20 till 23 grader varmt i bostaden och flera studier säger att vi ska ha under 20 grader i sovrum för att sova bra.
  • Se till så att kyl och frys är väl ventilerade, de ska stå minst 10 cm från väggen för att kunna arbeta effektivt.
  • Det finns fler saker du kan göra i köket, som att inte sätta på ugnen i onödan, inte koka mer vatten än vad du behöver och att anpassa kastrullens storlek efter plattan.
  • Stäng av TV-skärmar och annat som står på när ingen tittar. Se till att verkligen klicka av dem så de inte står på “stand-by” och drar el i onödan. Det kan till exempel vara bra att ha alla TV:ns sladdar kopplade till ett grenuttag med strömbrytare som du kan stänga av efter att du har stängt av TV:n.
  • Tvätta inte halvfulla maskiner, gäller både tvättmaskin och diskmaskin. Det som drar mest el när du tvättar är att värma upp vattnet, så kör hellre tvättmaskinen på 40 grader än 60.

Bli medlem och stöd arbetet för en tuffare klimatpolitik!

Naturskyddsföreningen arbetar för att:

• fasa ut subventioner som gynnar fossil energi
  • visa vägen mot hållbara förnybara energisystem
  • minska utsläpp som vi svenskar orsakar i andra länder
  • granska exportkrediter, pensionsfonder och statliga bolag som ofta bidrar till den fossila ekonomin istället för att arbeta för fossilfrihet.

Utöver ditt värdefulla stöd ger ett medlemskap dig vår medlemstidning Sveriges Natur, tillgång till gratis aktiviteter, rabatt på tågresor med SJ och mycket mer.

Läs även:

natur, solnedgång, landskap, insamling, bli medlem, marknad, sjöar, skymning, berg, skog, CTA

Stå upp för naturen

Vi behöver dig som vill ge naturen en röst och som vill se en miljöpolitik som tar naturkrisen på allvar. Tillsammans gör vi skillnad!

Gillas av 1