Lista: Så kan du fira biologiska mångfaldens dag

Den 22 maj uppmärksammas den internationella FN-dagen Biologiska mångfaldens dag i Sverige. Det blir återigen en mängd olika evenemang runt om i landet med allt från plantbytarträffar till invigning av naturreservat. Här kan du se alla aktiviteter som arrangeras i samband med Biologiska mångfaldens dag.

FNs vetenskapliga expertpanel för biologisk mångfald (IPBES) har slagit fast att naturen och den biologiska mångfalden utgör ett säkerhetsnät, som är “ansträngt till bristningsgränsen”. Vår civilisation är direkt eller indirekt beroende av biologisk mångfald, men vårt sätt att leva håller på att slita sönder detta säkerhetsnät. Men rapporter från IPBES konstaterade också att skydd och återskapande av natur är viktiga delar av lösningarna både för klimatkrisen och mänskligheten.

För att uppmärksamma frågan om biologisk mångfald startades för fem år sedan ett initiativ för att etablera Biologiska mångfaldens dag som en naturtemadag med fokus på artrikedom. Redan första året engagerade sig Sveriges naturföreningar, kommuner, länsstyrelser, naturum och mängder av privatpersoner och sedan dess har det arrangerats över 800 aktiviteter i samband med dagen.

Tips: Finns det ingen aktivitet på just din ort? Det finns massor av saker du kan göra själv eller med familj och vänner. Ta inspiration och tips från Natursnokarna, eller gör det digitala artquizet Naturfalken.

Ge en gåva för natur och miljö

Med din gåva kan vi fortsätta kämpa för en hållbar framtid på en frisk och levande planet.

Ge en gåva
Gillas av 4