Med stöd av Postkodlotteriet

Världens längsta blomsteräng

I takt med att slåtterängar och naturbetesmarker minskat kraftigt i Sverige har både ängsväxter och pollinatörer som bin och fjärilar blivit allt färre. Nu är det dags att ta till vara på en ofta bortglömd yta, nämligen landets alla vägrenar.

Så går det till

I projektet Världens längsta blomsteräng ska vägkanter till cykelbanor och bilvägar bli till paradis för biologisk mångfald. Tillsammans bildar Sveriges vägkanter en 600 000 kilometer lång sträcka. Målet är att minst 1 000 kilometer av dem ska bli blomrika.

Vi fokuserar på vägkanter längs mindre vägar som tillsammans kommer att bilda ett blomnätverk som utvecklar och bevarar den biologiska mångfalden. Vi kartlägger blomrika vägkanter, rensar bort invasiva arter, väntar med att slå vägkanterna tills efter blomning och tar bort gräsklippet efteråt.

Arbetet sker i hela landet – tillsammans  med privatpersoner, vägföreningar, kommuner och våra medlemmar.

Registrerade vägkanter:

Påbörjad vägkant
Blomrik vägkant
StartMål
449 km
400st
Antal blomrika vägkanter
449km
Total längd
551km
Kvar till målet

Varför blommande vägkanter?

Det finns allt färre artrika miljöer i våra landskap, vilket hotar den biologiska mångfalden och påverkar bin, fjärilar och andra pollinatörer som är beroende av blommande växter. Något som det däremot finns gott om är vägkanter som med rätt skötsel kan fungera som korridorer och livsmiljöer för växter och insekter.

Så kommer du igång:

Blommor, vägkant, blomrik, äng, bilväg, biologisk mångfald, väggren, trafik

Här hittar du guider, tips, filmer och material som hjälper dig att komma igång och bidra till Världens längsta blomsteräng.

En vägkant med en skylt med "världens längsta blomsteräng".

Ta del av vårt startpaket med bland annat en floraguide och en vägledning för inventering och skötsel av blomrika vägkanter. Ladda ner digitalt direkt eller beställ ett tryckt startpaket.

Ett bi på en blomma vid en vägkant.

Så kan kommunens vägkanter blomma

Vi har tagit fram en digital rapport för att främja blomrika vägkanter i Sveriges kommuner. Ta del av vår checklista, årshjul, statistik och annat material som kan användas som stöd i kommunens arbete med vägkanter.

Kontakta oss

Behöver du hjälp, råd eller tips? Mejla oss gärna på blomsterangar@naturskyddsforeningen.se