Middagskompassen är årets bok 2021: Bra mat för dig och planeten

Bästa möjliga maten för oss och vår planet – hur ska man tänka? I årets bok "Middagskompassen" vill vi visa hur man kan njuta av riktigt god mat samtidigt som man tar hänsyn till klimat, natur och miljö.

Tillsammans med kockarna Paul Svensson och Zeina Mourtada har vi tagit fram 80 välsmakande, lättlagade och miljösmarta recept i denna matbok som också guidar dig till hur du kan fatta bättre beslut för miljön och naturen genom maten du ställer på bordet.

Vilka råvaror ska man välja? Hur minskar man på matsvinnet? Och hur hittar man ett hållbart sätt att laga mat? Här finns svaren: God mat för planeten, god mat för dig.

Om kockarna:

Paul Svensson står för enkel, hållbar och grönsaksbaserad mat. Han har stor respekt för alla delar av råvaran och eftersträvar ett minimalt eller obefintligt matsvinn. Han har arbetat på flera av världens och Sveriges bästa krogar och driver i dag tillsammans med kocken Christofer Ekman restaurangen på Fotografiska i Stockholm samt Paul Taylor Lanthandel i Sundbyberg med Tareq Taylor. Paul Svensson syns ofta i tv-rutan, bland annat har han varit programledare för ”Maträddarna” och ”Den gröne slaktaren” (SVT). Han har även skrivit flera kokböcker, bland annat "Grönsaker A–Ö".

Kockarna Zeina Mourtada och Paul Svensson är medförfattare till Naturskyddsföreningens nya bok Middagskompassen. Fotograf: Lennart Weibull

Zeina Mourtada driver en av Sveriges största matbloggar, "Zeinas Kitchen". Bloggen är mångfaldigt prisad, 2016 utsågs Zeina Mourtada till en av Sveriges bästa matbloggare av Mitt kök och 2018 vann hon Allt om Mat's stora matpris. På Instagram och Facebook får hennes över 300 000 följare varje dag ta del av hennes matglädje och nyfikenhet i receptform, ofta med grönsaker i fokus.

QZN78MzWhho poster image

Är du bloggare eller journalist och är intresserad av att recensera boken? Mejla din intresseanamälan till press@bonnierforlagen.se (Bonnier förbehåller sig rätten att neka recensionsexemplar).

Ge en gåva för natur och miljö

Med din gåva kan vi fortsätta kämpa för en hållbar framtid på en frisk och levande planet.

Ge en gåva
Gillas av 3