”Pröva Cementas tillstånd i högsta juridiska instans”

Riksdagen har gett Cementa ett unikt undantag från miljölagstiftningen. Att skapa en specialskriven lag för en cementtillverkare som allvarligt kan skada miljön är oacceptabelt. Om regeringen ger sitt tillstånd överklagar vi beslutet till Högsta förvaltningsdomstolen, skriver Naturskyddsföreningens generalsekreterare Karin Lexén och chefsjuristen Oscar Alarik på DN Debatt.

I slutet av september röstade alla riksdagspartier igenom ett nytt provisoriskt kapitel i miljöbalken som ger företaget Cementa ett frikort. Inom kort väntas regeringen använda dessa nya regler till att ge bolaget tillstånd att fortsätta bryta kalk i Slite på Gotland i ytterligare minst åtta månader – trots att verksamheten fortfarande inte uppfyller miljökraven och att problemet med kalkbristen redan ser ut att vara löst.

Läs hela artikeln i Dagens Nyheter här.

Läs även:

klippor, glädje, hopp, havsklippor, blå himmel,

Ge en gåva till klimatet

Vi kan fortfarande bromsa klimatförändringarna! Bidra till arbetet för att skapa en tuffare klimatpolitik och för att visa vägen mot hållbar förnybar energi.

Ge en gåva
Bli först att gilla!