Så här mycket minskar begagnade möbler din klimatpåverkan

Att inreda en bostad innebär ofta en klimatbelastning när man köper nya möbler och ny inredning. Den som flyttar hemifrån och väljer begagnat i stället för att köpa nytt kan minska sin klimatpåverkan rejält. Vi berättar, rum för rum, hur mycket snällare du kan vara mot klimat och natur genom att återälska möbler och inredning.

I vår nya rapport Bästa bohaget har vi räknat på hur stor fördel det är att köpa begagnade varor jämfört med att köpa nytt, både vad gäller utsläpp som bidrar till klimatpåverkan och för resursförbrukningen. I rapporten finns analyser av möbler och inredning i för 19 produkter i fyra rum: kök, sovrum, vardagsrum och arbetsrum

Den största klimatpåverkan vid inköp av begagnade produkter är din egen transport. Avståndet och val av transport är avgörande. Men det går att köra ända upp till 85 mil med skåpbil som drivs med bensin innan klimatvinsten för en begagnad soffa blir noll.

Värt att komma ihåg är att textilier är en riktig klimatbov. Textilproduktion kräver också stora mängder vatten vilket kan undvikas genom att välja begagnat.

JMTBx9LGd14 poster image

Hur har vi räknat?

För att genomföra beräkningarna har referensprodukter använts för samtliga kategorier. Rapportförfattarna använder metoden “totalt avfall som uppstår under produktionen” som ett mått på resursförbrukningen. Det innebär att gruvavfall från metallutvinning, förorenat processvatten från textilbearbetning osv är inräknat i totalt avfall. Hur beräkningarna är genomförda beskrivs i bilagan till rapporten.

Rum för rum – så här påverkar din inredning miljö och klimat

Inred köket så det känns bra i magen

Sov med gott samvete i sovrummet

Sätt upp fötterna i vardagsrummet utan att smutsa ner miljön

Skapa en hållbar arbetsmiljö på hemmakontoret

Prydnadssaker – en lampa, en ljusstake och en vas

Ge en gåva för natur och miljö

Med din gåva kan vi fortsätta kämpa för en hållbar framtid på en frisk och levande planet.

Ge en gåva
Gillas av 7