Samarbeten med stiftelser: Nordens Ark

Nordens Ark i Bohuslän är en stiftelse som bland annat arbetar med utrotningshotade djur. Nordens Ark bedriver uppfödning och utbildning samt arbetar med att sprida kunskap om biologisk mångfald.

Naturskyddsföreningen har under många år samarbetat med Nordens Ark kring uppfödning av pilgrimsfalk och vitryggig hackspett. Vitryggig hackspett finns att titta på för besökare på Nordens arks Vilda park.

Pilgrimsfalken har varit hotad i stora delar av landet på grund av miljögifter och illegal jakt, men räddats kvar framför allt på grund av uppfödning och utplantering av ungar, bevakning av bon och fåglar.

För att rädda arten började Naturskyddsföreningen föda upp falkar 1974. År 2000 flyttades uppfödningen till Nordens Ark. Sedan dess har falkar från parken släppts ut i naturen varje år och pilgrimsfalken sprider sig åter till bergsbranter där den tidigare bodde. Idag finns över 200 häckande par och ytterligare ett hundratal revirhävdande. Detta innebär att utplanteringsprojektet avvecklas genom att inte etablera nya avelspar som ersättning för fåglar som fallit för åldersstrecket.

Den vitryggiga hackspetten är fortfarande akut hotad i Sverige. Hackspettens hem, lövskogar med mycket död ved, har avverkats till förmån för mer lönsamma gran- och tallskogar. Där är det svårt för vitryggen att hitta föda och bygga bo. Tack vare vårt samarbete med Nordens Ark kan vitryggsungar födas upp och placeras ut i lämpliga lövskogar. Målet är att vitryggen på sikt återigen blir ett naturligt inslag i våra skogar. Idag finns bara ett fåtal vitryggiga hackspettar i det vilda, men vi ger inte upp, utan fortsätter både uppfödning, utplantering, vintermatning och att hålla koll på fåglarna. Från och med 2022 förändrades Nordens Arks roll i bevarandearbetet med vitryggig hackspett från att vara en praktisk utförare till att bli en strategisk partner och tillsammans utvecklar vi planer för det fortsatta uppfödnings- och utsättningsarbetet.

För Naturskyddsföreningen har det långvariga samarbetet med uppfödning av ungar haft stor betydelse för forskningen om avel och för att sprida information kring det artbevarande arbete som föreningen driver.

Linda Jensen, projektledare projekt vitryggig hackspett
E-post: linda.jensen@naturskyddsforeningen.se

Bli först att gilla!