Tips på hållbara presenter till alla hjärtans dag

Alla hjärtans dag den 14 februari sägs vara en dag för att fira kärleken, men det är också en dag tyngd av presenter och köphets. Vi behöver konsumera mindre, inte mer, och både smartare och mer hållbart. Men vill du ändå skämma bort någon lite extra? En partner, familjemedlem eller kompis? Lugn, vi har samlat våra bästa tips på hållbara kärleksgåvor!

Det finns mängder av sätt att ge kärlek till dem du älskar utan att sätta onödig press på natur och plånbok. Det kan också räcka med att bara skriva ett kärleksbrev! Men vill du ändå ha någonting fysiskt att ge har vi tipsen till dig:

En blommande kärleksgåva

Romantiska blommor är nästan alltid en uppskattad gåva, men tyvärr har många snittblommor fraktats långväga med flyg och är behandlade med gifter som är förbjudna i EU. För att veta vilka blommor som även miljön blir glad av kan du kolla efter märkningarna Fair Flowers Fair Plants (FFP), KRAV och Svenskt Sigill. Välj hellre svenska tulpaner än sydafrikanska rosor.

En personlig kärlekshälsning via sms

Kanske bor du långt ifrån personen du gillar och vill visa din uppskattning på distans? Skicka en kärlekshälsning med hjälp av ett sms och stöd samtidigt arbetet för en levande natur, så att natur och vilda djur ska finnas kvar att älska även i framtiden. Skriv en personlig hälsning och numret det ska ska skickas till, så levererar vi din kärlekshälsning via länk i ett sms den 14 februari.

Choklad

Något sött till någon söt? Choklad är ett riktigt gott sätt att visa sin kärlek på, men chokladbranschen har fått kritik för sitt användande av insektsdödande neonikotinoider, som används trots att kakaoträden är beroende av pollinering för att ge frukt. Välj därför ekologiskt och rättvisemärkt när du köper choklad, så blir både din käresta och pollinatörerna glada.

Ge en gåva i naturens namn

Många skulle nog uppskatta en gåva i sitt namn snarare än ännu en pryl. Kanske ge en hyllningsgåva fylld med kärlek till naturen och räcka över ett fint gåvobevis till mormor eller farfar? Eller ge din mamma ett medlemskap i Naturskyddsföreningen? I medlemskapet ingår också rabatt på resor med SJ och medlemstidningen Sveriges Natur.

Tänk klassiskt med smycken

Ett smycke som personen du gillar kan bära och tänka på dig, så romantiskt! Smycken går dock utmärkt att köpa begagnat. Kolla in din lokala secondhandbutik eller sök reda på en designer du vet att personen gillar på till exempel Blocket, Tradera eller Facebook Marketplace.

Ge bort en upplevelse

Hur många presenter ligger inte oanvända i lådor och skåp? Upplevelser blir ofta mer uppskattade och är som regel bättre för klimatet och miljön. Ge bort en helg på ett miljömärkt hotell, en massage eller varför inte boka in ett kallbad? Låt barnen prova på att dreja eller få en kurs i mangatecknande. Det finns hur mycket roligt som helst att hitta på!

Bli medlem i Sveriges största miljöorganisation

Var med i kampen för en friskare natur och starkare miljöpolitik och få den prisbelönta tidningen Sveriges Natur fem gånger om året.

Bli medlem idag
Gillas av 1