Studie: Köptriggers i 16-17-åriga tjejers vardag

En beskrivning av upplevelsen av köptriggers från unga tjejers egna perspektiv. Studien är framtagen för att få ökad kunskap och förståelse för hur unga tjejer idag upplever så kallade köptriggers i vardagen genom sina telefoner. I samarbete med Ungdomsbarometern.

Studien genomfördes under 8-12 september 2025 i form av en så kallad netnografi– en etnografisk undersökning genomförd huvudsakligen digitalt.

Deltagarna i studien har loggat observationer och reflektioner kring saker de ser i sina telefoner som de uppfattar skapat ett ha-begär eller shoppingsug, så kallade köptriggers. Deltagarna har både delat med sig av bildmaterial från sina telefoner och reflektioner kring sina egna erfarenheter i text.

Urvalet för studien består av 8 st tjejer i åldern 16-17-år i Sverige som är intresserade av mode/kläder samt använder sociala medier. Deltagarna rekryterades genom Ungdomsbarometerns paneler utifrån följande kriterier:

• Tjejer i åldern 16-17 år

• Är intresserad av mode/kläder

• Använder sociala medier

Köp inte hetsen!

Varje dag manipuleras vi av modeföretagen att köpa mer än vi egentligen vill. Överkonsumtionen betalas av miljön, klimatet och samhället. Nu får det vara nog!

Stoppa hetsen
Gillas av 1

Relaterat innehåll