Undersökning: Köptriggers i 16-17-åriga tjejers vardag

En kartläggning av köptriggers i unga tjejers vardag online i syfte att uppmärksamma otillräckligheter i marknadsföringsregleringen gentemot den unga målgruppen. I samarbete med Ungdomsbarometern.

Naturskyddsföreningen har låtit Ungdomsbarometern undersöka hur åtta unga modeintresserade tjejer i åldern 16–17 år utsätts för köptriggers. Ungdomarna har under några dagar observerat och tagit skärmdumpar samt svarat på frågor kring det som dyker i mobilen i sociala medier och inkorgen. Resultatet visar att unga lever i ett ständigt flöde av köptriggers i sina mobiler, från morgon till kväll.

Köp inte hetsen!

Varje dag manipuleras vi av modeföretagen att köpa mer än vi egentligen vill. Överkonsumtionen betalas av miljön, klimatet och samhället. Nu får det vara nog!

Stoppa hetsen
Gillas av 1

Relaterat innehåll