Undersökning: Monstret i mobilen

Undersökningen omfattar 9 av de största onlinebutikerna för mode i Sverige och ger en överblick över vilka köptriggers svenska konsumenter är mest utsatta för.

Digitala plattformar fungerar idag som handelsplatser där gränsen mellan reklam, underhållning och social interaktion suddas ut. I vår undersökning, genomförd av Kind Commerce, är vart tredje inlägg i Instagramflödet och Reels sponsrat och har en ‘Köp nu’-knapp (genväg) som är strategiskt placerad för att användaren snabbt och enkelt ska kunna öppna shoppingsidan.

Undersökningen omfattade 9 av de största onlinebutikerna för mode i Sverige: H&M, Lindex, KappAhl, NA-KD, Nelly, Boozt, Zalando, Ellos och Shein, för att ge en överblick över vilka köptriggers svenska konsumenter är mest utsatta för. (Läs mer om metod och analys i bilaga 2.). Analysen visar att köptriggers används på samtliga av dessa sajter och att det finns variationer i vilka kategorier som används och hur ofta.

Ju fler kategorier som används parallellt desto starkare påverkanskraft har de på hur kunden agerar. När digitala plattformar designas för att kringgå vårt kritiska tänkande sätts konsumentens makt ur spel. När stora företag implementerar fler manipulerande mekanismer följer ofta mindre aktörer efter. På så sätt riskerar manipulerande köptriggers och dark patterns att bli en konkurrensfördel och i förlängningen en branschstandard. Om köpet sker mer eller mindre omedvetet försvinner möjligheten att väga värde mot kostnad, behov mot konsekvens.

Samtidigt har modeföretagens kärna förändrats. Många av de största aktörerna fungerar idag mer som techbolag än som traditionella klädföretag. Fokuset har förflyttats från den fysiska produkten och butiksmiljö till att bygga digitala plattformar och appar där köpupplevelsen är underhållande, smidig och datadriven. Den digitala utvecklingen går dessutom mycket snabbt. Även om konsumentskyddet gradvis stärks, sker lagstiftning och tillsyn i långsammare takt än den tekniska utvecklingen.

Med AI kan företag samla in mer personliga data än någonsin, anpassa reklam, erbjudanden och priser i realtid, samt skräddarsy köptriggers efter individens sårbarheter. När algoritmer automatiskt designar och optimerar gränssnitt kan konsumenter numera manipuleras helt utan mänsklig insyn. AI identifierar och implementerar det som triggar köp bäst. Detta gör köptriggers både svårare att upptäcka och mer utmanande att reglera.

Därför behöver konsumentskyddet stärkas omgående, genom tydligare lagstiftning som täcker in hela spektrat av köptriggers, inte bara enskilda köperbjudanden. Kraftfull tillsyn med ökade resurser som säkerställer att regelverket följs genom kontroll, granskning och tydliga påföljder för överträdelser. Samt konsumentstöd och utbildningsinsatser för att stärka konsumentens förmåga att stå emot köptriggers och göra mer medvetna val.

Köp inte hetsen!

Varje dag manipuleras vi av modeföretagen att köpa mer än vi egentligen vill. Överkonsumtionen betalas av miljön, klimatet och samhället. Nu får det vara nog!

Stoppa hetsen
Bli först att gilla!

Relaterat innehåll