Vilseledande argument om ekomat

Vi är många som skulle vilja förstå vilka drivkrafter som ligger bakom den debatt som syftar till att skjuta ned det ekologiska jordbruket, skriver Naturskyddsföreningen och Organic Sweden i en gemensam debattartikel i Aftonbladet.

Barn väljer ekobanan

Över hela landet har ledar- och debattartiklar rullats ut med rubriker som varnar för den ekologiska produktionen. Det flaggas för att ekomaten skulle vara sämre för klimatet och en myt som vi konsumenter inte ska gå på.

Bakom dessa påståenden ligger en studie gjord av ekonomer på Agrifood i Lund.

Den som läser hela studien kan dock se att slutsatserna egentligen säger att ekologisk odling är bättre när det gäller biologisk mångfald och växthusgasutsläpp när man mäter miljöpåverkan från en hektar åkermark.

Här kan du läsa mer om de nyanserade argumenten som Karin Lexén, generalsekreterare Naturskyddsföreningen, och Charlotte Bladh André, vd för Organic Sweden, för fram i Aftonbladet.

morötter, morot, barnhand, jordbruk, regnjacka, odling, grönsaker, jord, barn, hand,

Stöd arbetet för ett hållbart jordbruk!

Med din gåva kan vi kämpa för politiska satsningar på ekologiskt jordbruk och du bidrar till friska ekosystem, naturbetesmarker och ängar.

Ge en gåva
Gillas av 1