De bästa märkningarna på tvål, schampo och hudkräm

Vanliga produkter i badrumsskåpet kan innehålla kemikalier som är skadliga för både hälsan och miljön. Men det är lätt att undvika dem. Vi listar fyra märkningar som är snällare mot hälsan, havet och alla varelser som lever i det.

Foto:

Ulrika Zwenger

Vi vill att alla konsumentprodukter ska vara fria från farliga ämnen.

1 & 2: Bra Miljöval och Svanen

Ställer hårda krav på innehållet, både när det gäller din hälsa och miljön. Går längre än lagen och förbjuder många ämnen och begränsar mängden av andra ämnen som får finnas i produkten. Har krav på hela slutprodukten, inte bara delar av innehållet.

Bra Miljöval är Naturskyddsföreningens märkning, och Svanen är Nordiska ministerrådets märkning. De är alltså helt oberoende av företagen som säljer produkterna. Kraven skärps regelbundet för att produkterna ständigt ska bli bättre. Idag finns ungefär 1300 hygien- och skönhetsprodukter som är miljömärkta, du hittar dem ofta i vanliga butiker.

PS. EU Ecolabel platsar också här i märkestoppen, men finns just nu mest på produkter för storförbrukare som hotell.

> Läs mer om miljömärkningarnas krav här

Svanen, Bra Miljöval och EU-blomman toppar vår ranking.

3 & 4: Cosmos Organic och Natrue

Hittar du inte Bra Miljöval eller Svanen? Håll utkik efter Cosmos Organic eller Natrue. De tar också hänsyn till hälsa och miljö, men inte lika noggrant. Cosmos Organic innehåller mellan 5 och 100 procent ekologiskt innehåll, ju mer desto bättre förstås. Natrue har också en hel del produkter med ekologiskt innehåll.

Men om det bara står ”naturligt” eller ”ekologiskt” är det väl bra?

Ekologisk mat och dryck är toppen! Där finns det tydliga lagar och regler för vad som får kallas ekologiskt. Men när det gäller hygien- och skönhetsprodukter finns inga sådana lagar. Jupp, du läste tyvärr rätt. Ett schampo som är ”organic” kan alltså innehålla 0,5 procent ekologiskt granatäpple, men också en massa andra ingredienser som är sunkiga för hälsan och miljön.

Gröna löv och andra symboler då?

Många företag sätter egna märkningar på sina förpackningar. Det är lätt att ta för givet att de innebär en kvalitetsstämpel, men de behöver faktiskt inte betyda någonting alls.

Hur är det med omärkt?

Att en produkt är omärkt behöver inte betyda att den är dålig för din hälsa eller för miljön. Men det ligger på dig som kund att vara påläst. Är du kemist? Bra, då kanske du förstår innehållsförteckningen. Vi andra kan hålla koll efter Bra Miljöval och Svanen.

Vi kämpar mot miljögifterna i vår vardag

Vi miljömärker produkter och jobbar för bättre lagar. Hjälp till!