Nybörjarguide för aktivism på internet

Aktivism kan se ut på många olika sätt. Du behöver inte stå längst fram på barrikaderna för att göra skillnad. Med en dator i knät, tillbakalutad i soffan kan du faktiskt påverka stort. Vi har nybörjarguiden med exempel för dig som vill agera för klimatet och den biologisk mångfald på nätet.

Vad vill du läsa mer om?

Facebook
Instagram
Namninsamling
Andra forum för påverkan
Verktyg från Google

Att tänka på som nätaktivist

Tala till hjärtat. Skriv om något som berör, fakta är en viktig grund men det är också viktigt att skapa ett inlägg som berör. Försök därför att tänka på vad som ligger din målgrupp varmt om hjärtat. 

Använd referenser. Om du presenterar fakta för att styrka dina argument är det viktigt att du kan hänvisa till en källa.

Var källkritisk. Tänk på att använda dig av en förstahandskälla och fundera över källans trovärdighet. Om möjligt, kolla även att informationen stämmer överens med andra källor.

Påverka i stort och smått. Är du irriterad över att din lokala livsmedelsbutik inte säljer Svanenmärkta block eller saknar FairTrade-märkta produkter? Att kommunen drar in på kollektivtrafiken eller att skolorna har köttnorm? Ingen fråga är för liten eller stor. Kontakta livsmedelsbutiken, skriv en debattartikel eller starta en namninsamling. 

Ge inte trollen så mycket uppmärksamhet. När du reagerar på eller kommenterar ett inlägg uppmärksammas det mer, tänk därför på att inte kommentera eller reagera på till exempel inlägg från klimatförnekare. Lyft istället din egen åsikt i en egen kommentar eller skriv ett nytt inlägg.

Undvik personliga påhopp. Att påverka en större aktör såsom en organisation eller ett företag ger större effekt än att uttrycka din åsikt kring en person.

Gör något annorlunda. Vilka frågor saknar du i debatten? Kan du hitta en vinkel som inte redan finns på sociala medier? Om ditt innehåll är unikt är det större chans att du får uppmärksamhet!

Facebook

Skriv ett eget inlägg. Vill du sprida dina egna tankar och funderingar? Skriv ett engagerande inlägg på din egen sida, lägg gärna till en bild för uppmärksamhet och glöm inte att göra inlägget offentligt så att dina vänner kan dela det vidare.

Starta en grupp eller en diskussionstråd. Vill du hitta likasinnade för att diskutera en fråga eller ett specifikt ämne? Vem som helst kan starta en grupp på Facebook. Innan du startar kan det vara en god idé att reka lite, kanske finns det redan en grupp som passar dig där du kan ansöka om medlemskap. Du kan också börja med att samla debattsugna vänner i en grupp på messenger.

Skapa ett evenemang. Tycker du att det görs för lite? Vill du visa politiker eller andra beslutsfattare att vi är många som vill se en förändring? Det finns garanterat många som vill agera för samma frågor som du. Skapa ett evenemang kring en specifik fråga som till exempel ”Förbjud investering i fossila pensioner, nu!”, gör det till ett återkommande evenemang för att påminna och uppmärksamma.

Sätt press så att alla ser. När du vill uttrycka din åsikt till ett företag eller specifik offentlig person kan du skriva direkt på aktörens Facebooksida, du kan också tagga aktören i ditt inlägg. Då ser fler vad du har skrivit vilket sätter press på mottagaren att svara.

Följ regler. Det finns många aktiva grupper på Facebook, tänk på att noggrant läsa igenom gruppens regler innan du publicerar ett inlägg.

Dela, kommentera och gilla. Hjälp till att skapa uppmärksamhet kring frågor som redan diskuteras av andra genom att dela, kommentera eller gilla. Facebook hjälper till att sprida de inlägg som skapar stort engagemang.

Instagram

Använd hashtags. När du vill att ditt inlägg ska synas tillsammans med andra som pratar om samma sak kan du använda dig av hashtags, se exempel #surfejs. Du kan välja att använda en redan befintlig hashtag eller starta en egen. Tänk på att ditt konto måste vara offentligt för att ditt inlägg ska synas för andra.

Ställ frågor i Instagram Stories. Gör omröstningar, ställ frågor och starta en diskussion med hjälp av händelser i Intagram, även kallat Instagram Stories. Kolla in andra lite större konton för inspiration.

Tagga en ansvarig. Vill du påverka din kommun, livsmedelsbutik eller annan aktör i ett inlägg? Leta upp deras konto på Instagram och tagga dem i inlägget, det ger extra press till mottagaren att svara.

Starta ett konto. Även på Instagram finns det konton där följarna samlas kring en gemensam fråga. Tänk på vilket behov ditt konto ska fylla och försök utforma innehållet utifrån den målgrupp du vill nå.

Namninsamling

Tycker du att fel beslut fattas och vill protestera, men vet inte hur? Då är namninsamlingar ett effektivt sätt att visa för makthavarna eller företagen vilken åsikt du och andra har i en fråga. Det finns flera olika sidor för att skapa namninsamling, bland annat MittSkifte eller Skrivunder.com. Att du startar en debatt och visar att det finns engagemang är viktigt!

Sprid din namninsamling. Kontakta tidningar, bloggare, personer på sociala medier och andra som visat intresse i frågan och dela din namninsamling med dem.

Skriv enkelt och tydligt. Använd ett enkelt språk i namninsamlingens beskrivning, så att så många som möjligt förstår.

Ju fler, desto större effekt. Skriv gärna på flera språk för att möjliggöra att fler skriver på namninsamlingen.

Var tydlig. Skriv en tydlig beskrivning i informationen kring namninsamlingen där ditt förslag och mottagare framgår, tänk på att det är den texten som sedan är underlag för åsikten som uttrycks - om informationstexten ändras under tiden gäller inte namnen som samlats in.

Andra forum för påverkan

Ge dig in i debatten på Twitter. Här pågår ständiga diskussioner om allt mellan himmel och jord. Leta efter ämnen som trendar eller följ en hashtag och ett ämne du är intresserad av. Varning för stundvist hårt tonläge.

Spela in en film. På Youtube kan du enkelt skapa ett konto och ladda upp en film där du spelar in dig själv och pratar om ett ämne som berör.

Starta en blogg eller en webbsida. Att starta en blogg eller en egen webbsida kan vara ett sätt att sprida sitt engagemang på där du via en egen plattform kan uttrycka dina åsikter.

Skriv en debattartikel eller en insändare. En debattartikel är ett bra sätt att uttrycka dina åsikter och nå ut till de som inte använder sociala medier men läser tidningar. Satsa på mindre eller lokala redaktioner för störst chans att få artikeln publicerad. Om du vill att din debattartikel publiceras i en tidning, tänk då på att skicka till en redaktion i taget – en del tidningar har regler som gör att de inte får publicera artiklar som publicerats i andra tidningar.

Gå med i en miljöorganisation. Genom att bli medlem i en organisation eller förening som arbetar för klimat och biologisk mångfald kan du genom ett enkelt klick göra skillnad. Som medlem i Naturskyddsföreningen är du en av tusentalsmedlemmar som vill göra skillnad, här kan du bli medlem!

Verktyg från Google

Google Search Console visar sökstatistik https://search.google.com/search-console/about. För att nå din målgrupp är det viktigt att skriva om sådant som de söker på.

Google Analytics visar vilka som besöker din hemsida och ger dig som hemsideägare en överblick. Kom igång med Google Analytics: https://support.google.com/analytics/answer/1008015?hl=sv&ref_topic=3544906.

Google är en bra sökmotor. För att hitta bilder med fulla rättigheter kan du trycka på inställningar > avancerad sökning > användningsrättigheter > får användas och delas, även kommersiellt.

Hela Sverige ställer om

Tillsammans kan vi bromsa klimatförändringarna och stoppa massutrotningen av arter.
Vi kan ställa om Sverige! Vem du än är och vad du än gör – kan DU vara en del av lösningen.