Familjetips: Den stora skräpjakten

Även om det är skillnad på skräp och skräp så hör inget skräp hemma i naturen. Samla skräp och gör något roligt med det innan ni åker till återvinningsstationen.

Alla vet att skräp inte hör hemma i naturen. Diskutera med barnen – varför slänger vi skräp i naturen när vi vet att det är fel? Hur lång livslängd har en plastburk i naturen? Prata om olika skräp – en glasspinne i trä mot ett batteri.

Dela upp er i grupper eller gå tillsammans och samla det ni hittar i påsar och säckar. Skräpsamla både i skog och mark, längs stränder och diken eller i parker och på gator. Använd gärna handskar.

Skräpjakten kan avslutas med att ni samlas och tittar på vad ni har hittat. Förslag: lägg upp allt skräp i en lång rad och stega upp hur många meter skräp ni har befriat skogen ifrån. Eller bygg en staty av skräp och fotografera (kan även kopplas till Familjetipset: Bli en skogens konstnär och bjud in till vernissage).

Tillsammans med barnen källsorteras sedan skräpet i olika säckar och tas till närmaste återvinningsstation. För ytterligare information och inspiration besök Håll Sverige Rent.

Häng med Natursnokarna ut!

Natursnokarna är vår barn- och familjeverksamhet där barn och deras vuxna upptäcker naturen tillsammans.

Lär känna Natursnokarna

Vi vill lära känna dig!