Tips för att dela mer i vardagen

Allt fler väljer bort ägandet och väljer istället att hyra, låna, ge bort, byta eller köpa begagnat. Att dela ger större tillgång till saker, utan att behöva bidra till onödig konsumtion. Här är fyra sätt att göra delandet till en större del av ditt liv.

Låt TaGe-hyllan flytta in

TaGe kan vara ett bytesrum eller en byteshylla på din arbetsplats, i din hyresgäst- eller bostadsrättföreningen, på förskolan eller på idrottsklubben. Här kan du Ta och Ge saker som kläder, inredning, fritidsartiklar och annat ni kommer överens om.

Ge TaGe en bra plats genom att inventera möjliga utrymmen att använda. Det kan finnas oanvända rum i flerbostadshus eller utrymmen som inte används till det som är tänkt – fråga dem som rör sig i lokalerna om förslag.

För att det ska fungera som tänkt behövs någon som är ansvarig för att hålla rent och rensa så att bytesrummet eller hyllan känns lockande. Att inte låta saker ligga för länge är viktigt, det ska synas att det används och fylls på med ”nya” saker.

Håll ordning på TaGe

• Tydliggör vad som tas emot och inte tas emot.
• Ska det vara någon begränsning i hur många saker man får ta?
• Bestäm hur länge saker ska ligga
• Bestäm vad som händer med saker som rensas ut efter hand. Ska dom skänkas vidare till välgörenhetsorganisationer?

Låna av Fritidsbanken

Fritidsbanken kan man låna allt från en komplett slalomutrustning till innebandyklubbor och tremanstält. Alla får låna och allt är gratis. Utrustningen är begagnad, men oftast i fint skick. Tanken är att alla enkelt ska kunna prova på olika fritidsaktiviteter utan att det kostar något. Fritidsbanken tar tacksamt emot all utrustning och lånar ut den gratis. Vad som finns i Fritidsbankens sortiment skiljer sig från ort till ort, beroende på vad som har lämnats in.

Finns inte Fritidsbanken på din ort? Som privatperson kan du föreslå det för din kommun genom ett medborgarförslag. Om du är aktiv i en förening eller organisation går det att driva en Fritidsbank.

Låna ut till andra

Har du saker hemma som du kan tänka dig att låna ut till andra? Berätta för andra i din trappuppgång eller på din gata vad du lånar ut genom att sätta upp lappar på din dörr eller brevlåda. Kanske kan du låna ut en symaskin, en borrmaskin, 4 pallar och en stege.

Tips: Gör en illustration för varje sak och sätt upp, om prylen är utlånad kan du tillfälligt ta bort den lappen.

Starta en lånegarderob

En lånegarderob passar på jobbet, i studentkorridoren eller i föreningslokalen. Med en lånegarderob får du tillgång till andras kläder och kan testa en ny stil utan att köpa nytt. Lånegarderoben är bäst för kläder du använder sällan, men inte vill göra dig av med, till exempel festkläder.

Gör så här:

• Gå ihop med andra som tycker bra idé.
  • Sätt en lapp på galgen där det står hur plagget ska tvättas och vem som är ägaren.
  • Bestäm hur länge man ska kunna låna kläderna, till exempel två veckor.
  • Ha en lista där man skriver upp vad man lånat och när man planerar lämna tillbaka plagget.

Skippa bilen – hyr en lastcykel

Lastcykelpooler finns på fler och fler platser runt om i landet. Kolla om det finns en lastcykelpool i ditt närområde.

Om det inte finns kan du ta kontakt med din fastighetsägare och kommunen. Kommunen kan vara intresserad av att testa olika delningsinitiativ.

För din fastighetsägare är det ett bra alternativ att kunna erbjuda en lastcykelpool istället för att ha och anlägga dyra parkeringsplatser. Att ha en lastcykelpool är ett bra sätt att få ner det så kallade p-talet som reglerar hur många bilparkeringsplatser som ska finnas till en fastighet. Gårdsytor, gator och lokaler frigörs när bilparkering tar mindre plats samtidigt som resurser kan användas till att göra att funktionella cykelrum.

Eller, om du kan, köp en lastcykel och låt dina grannar vara med och hyra den. Du behöver stå för investeringen men gör dina grannar och miljön en stor tjänst. Det finns många bra digitala bokningssystem och nyckellösningar som kan användas via appar.

skog,vatten,höst,träd,grön,gul,blå

Stå upp för naturen

Läget för vår planet är akut, men vi kan fortfarande bromsa utvecklingen. Du behövs i det arbetet!

Bli månadsgivare
Gillas av 4