Familjetips: Småkrypsrace – lärorikt och roligt

Här ska vi samla in småkryp. Vi måste vara snälla mot dem och varsamma. Innan de släpps tillbaka studerar vi dem och arrangerar ett småkrypsrace.

Bygg en snäll fälla, en småkryps-lockare och ha ett småkrypsrace. Vid det första tillfället grävs en liten grop. I gropen placerar ni en burk (till exempel en glasburk) men istället för att skruva på locket placeras det så att småkryp kan leta sig dit, det vill säga lägg locket så att det bara täcker en del av burken eller strunta i locket helt och hållet.

Om ni vill kan ni också låta locket ligga på ett par pinnar eller kottar så att insekterna kan krypa in under men att det ändå inte regnar in i burken. Därefter maskerar ni fällan med lite löv eller gräs.

Vid nästa tillfälle, dag två, återvänder ni till burken för att se vad ni lyckats fånga. Kanske har det ramlat ner några spännande filurer? Studera och diskutera vad det är för djur. Sedan är det dags för småkrypsrace. Ta med en duk eller en bit lakan och gör en startlinje. Därefter ritar vuxna och/eller barn förslagsvis olika figurer i varierande färg och form.

Varje barn väljer ett småkryp som sedan ska ta sig snabbast möjligt till utvald figur på tygstycket. Leken avslutas med att djuren får återvända till naturen. För tips på hur en duk eller tygstycke kan se ut, se sidan 27 i Snokboken.

Häng med Natursnokarna ut!

Natursnokarna är vår barn- och familjeverksamhet där barn och deras vuxna upptäcker naturen tillsammans.

Lär känna Natursnokarna

Vi vill lära känna dig!