Gör en insats för miljön – ta en månad utan shopping

Vill du utmana dig själv och ta en paus från att shoppa nya kläder och saker? Låna, köp second hand, fixa och laga sånt som inte fungerar. Var en del av förändringen, ta en shoppingfri månad och ta ställning mot den negativa klimat- och miljöpåverkan som shopping innebär.

Ta en paus från att shoppa ny elektronik, kläder och alla andra prylar. Lär in nya shoppingfria beteenden under en månad. En så enkel sak som att välja en väg till jobbet eller skolan där du inte passerar dina favoritbutiker kan dämpa köpimpulserna.

Shopping har för många blivit ett intresse i sig. Att strosa i butiker eller surfa online är en hobby. Samtidigt tycker åtta av tio svenskar att de ”spenderar för mycket tid och energi på konsumtion”.

I Sverige lever vi som om vi har fyra jordklot. Det betyder att vi lånar resurser och förstör för nästa generation. Vår konsumtion av prylar, möbler, kläder och elektronik har nått ohållbara nivåer. Om vi tänker efter lite innan vi handlar av gammal vana så kan vi lösa många behov på sätt som inte kostar klotet. Ett bra sätt att bryta vanan kan vara att ta en shoppingfri månad.

Fyra steg mot mindre shopping

1. Upptäck second hand

Behöver du något går det mesta att köpa second-hand i fysiska butiker eller online. I många städer finns Fritidsbanken där du kan låna skridskor och andra sportgrejer. Det här blir ett gyllene tillfälle att rensa och ”shoppa” i förråden.

2. Fixa och laga grejerna

Passa på att fixa och laga saker som inte fungerar och som bara blivit liggande. Det mesta går att laga – gå till skomakaren och få dina favoritskor omsulade till exempel.

3. Upplevelser berikar

Tiden du förut la på att shoppa kan bli upplevelsetid. Ta en promenad, lär dig laga ett par trasiga jeans, gå en kurs, gå på teater eller konsert. Njut av en fika och upptäck naturen runt knuten.

4. Dämpa köpsuget

Avregistrera dig från alla nyhetsbrev, mejlutskick och sluta följa shoppingtokiga bloggare. Köp inget på studs utan gå hem och fundera över om du verkligen behöver något. Och när du gör det, försök att hitta det begagnat eller köp bra kvalitet och kläder i hållbara material som håller länge.

Häng på! Tillsammans skapar vi nya trender och sparar miljö och klimat.

Hur definierar vi shoppingfri?

Bra fråga! Det kan missförstås som att det inte är okej att köpa någonting under en månad och det skulle ju inte funka. Att köpa det du behöver för att klara dig, till exempel mat, åk-kort till bussen, toapapper med mera är givetvis okej. Sedan finns det saker som hamnar lite mittemellan, som deo som man kan göra själv men är okej att köpa. Köp så lite nya saker som möjligt bara och fokusera på sånt du verkligen behöver och inte kan vara utan i vardagen, om grejerna inte går att låna, köpa second hand, hyra eller få av någon.

skog,vatten,höst,träd,grön,gul,blå

Stå upp för naturen

Läget för vår planet är akut, men vi kan fortfarande bromsa utvecklingen. Du behövs i det arbetet!

Bli månadsgivare
Bli först att gilla!