Kolla vad banken gör med dina sparpengar

Vill du också veta om dina sparpengar investeras i klimatkaos, skövling av regnskog och barnarbete? Då kan du använda en sajt där du kan se hur stort ansvar din bank tar för planeten.

Medan du noggrant väljer ekoäpplen i butiken kan dina sparpengar investeras i skövling av regnskog, barnarbete och vapenexport till diktaturer. Problemet har varit att konsumenter inte fått veta hur bankerna faktiskt använder folkets sparpengar. Det ville vi ändra på.

Fair finance guide jämför bankernas hållbarhetsarbete

På webplatsen fairfinanceguide.se kan du enkelt se hur din bank tar hand om dina pengar och om planeten. Du kan också jämföra din bank med andra svenska banker.

Bakom initiativet står Sveriges konsumenter i samarbete med Naturskyddsföreningen, Amnesty, Fair Trade Center och Diakonia. De fyra största bankerna i Sverige omsätter mer än 14 000 miljarder årligen och lånar ut mer än 9 000 miljarder. Vi vill att de enorma summor som svenska banker förvaltar ska investeras enligt de internationella konventioner och principer för hållbarhet och socialt ansvar som finns. Det gör de inte idag.

Bland annat investeras svenska sparpengar i några av de mest klimatförstörande företagen i världen. Vid slutet av 2017 hade de svenska storbankerna investeringar på 60 miljarder kronor i bolag som sysslar med fossil energi. De 100 största fossila bolagen i världen står i sin tur tillsammans för drygt 70 procent av de globala utsläppen.

Bankerna är dåliga på att ställa krav på företag

De granskningar som Fair Finance Guide gjort visar att de största svenska bankerna är alldeles för dåliga på att ställa tydliga krav på hållbarhet och socialt ansvar när de lånar ut folkets sparpengar till olika företag. Några banker är bättre än andra, men ingen får godkänt. Aktuella resultat hittar du på www.fairfinanceguide.se

Ett internationellt samarbete

Det är inte bara Sverige som vill att bankerna tar mer ansvar för vår planet. Fair Finance Guide finns idag i 12 länder, nämligen Nederländerna, Sverige, Japan, Norge, Indonesien, Belgien, Tyskland, Brasilien, Thailand, Indien, Kambodja och Filippinerna.

Det här kan du göra

• 1. Kolla upp din bank på fairfinanceguide.se
  • 2. Meddela din bank vad du tycker om resultatet. Det gör du enkelt via webbplatsen.
  • 3. Jämför din bank med andra svenska banker och överväg att byta till en bättre bank.

Låt oss tillsammans sätta press på bankerna – vi vill att de investerar våra pengar på sätt som inte förstör vår planet!

skog,vatten,höst,träd,grön,gul,blå

Stå upp för naturen

Läget för vår planet är akut, men vi kan fortfarande bromsa utvecklingen. Du behövs i det arbetet!

Bli månadsgivare
Gillas av 1