Så påverkar du kommunen att bryta bilberoendet

Hur kan du bäst pusha din kommun att bryta bilberoendet? Låt dig inspireras av våra medlemmars berättelser om hur de agerat för att påverka sin kommun. Här får du inspirerande och innovativa exempel - allt från restidskamp mellan buss, bil och cykel till cykelparader och falska böteslappar på farligt parkerade bilar.

Ta gärna kontakt med din lokala Naturskyddsförening om du vill dra i gång aktiviteter där du bor!

Barn vann över bilar - fick större skolgård

Skolgården vid Sjöstadsskolan i Hammarby Sjöstad i Stockholm var tidigare en av stadens allra minsta skolgårdar. En angränsande bilparkering på stadens mark tog upp stor yta, ett område som i stället skulle kunna fyllas med barns lek och idrottande. Några föräldrar bestämde sig för att försöka skapa en förändring. Nu är skolgården full av lekande barn.

– Det var en utdragen process över fyra års tid och till en början krävdes det mycket detektivarbete. Först behövde vi analysera problemet, kartlägga markförhållandena, ta reda på vem vi skulle prata med, vem hyr ut till vem och försöka få fram kontrakten, säger Jens Forsmark, sakkunnig hållbara transporter vid Naturskydds-föreningens Klimatavdelning och även förälder till tre barn som var elever på skolan när processen startades.

Läs hela artikeln om hur Jens och de andra föräldrarna gick till väga för att påverka kommunen till att omvandla bilparkeringen till en skolgård full av lekande barn!

Owen Laws, medlem och aktiv i Naturskyddsföreningen Umeå på sin cykel

Owen, Umeå

"Vi var många i vår Facebook-grupp Cykelstaden Umeå som var trötta på slarvigt parkerade bilar på gång- och cykelbanor. Så kläckte någon av våra medlemmar en jättebra idé: Tänk om vi skulle sätta falska p-böter på de felparkerade bilarna? Så vi kopierade upp falska p-böteslappar och började lappa bilar som stod felparkerade. Det är ju faktiskt olagligt och dessutom väldigt farligt!

I vår Facebook-grupp fanns mängder av mobilbilder på bilar, lastbilar och taxibilar som står i vägen och cyklister som vittnade om hur de ibland tvingas ut i mötande körfält för att de inte kan passera fordonet.

Vi gjorde också ett pressmeddelande som vi skickade ut, det gjorde att vi fick uppmärksamhet i media. Där berättade vi bland annat om vilken farlig trafikmiljö det skapar för cyklister och gående. Uppmärksamheten som vi fick i media gjorde en hel del för genomslaget som vi fick.

Det var väldigt tillfredsställande att kunna göra något konkret. Alla kanske inte orkar ta en diskussion direkt med bilföraren, då kan man lappa i stället. Våra lappar såg ut som riktiga böteslappar, så jag tror att det var ganska effektivt. Bötesbeloppet var 900 kr, precis som det riktiga bötesbeloppet skulle ha varit. Folk blev nog lite uppskrämda.

Jag upplever att det inte är ett lika stort problem med felparkerade bilar längre. Så jag tror att vi faktiskt gjorde skillnad!

Där felparkerade bilar är ett problem kan man gärna ta fram lapparna och använda dem, vi har originalet kvar!"

Owen Laws, Cykelstaden Umeå, Naturskyddsföreningen i Umeå 

Karin Stenholm och Anna Lindgren, Klimatgruppen i Ängelholm berättar om cykeldemonstrationen i kampanjen Bryt bilberoendet 2023

Karin och Anna, Ängelholm

"Inom Klimatgruppen i Ängelholm funderade vi på hur vi skulle kunna påverka för en hållbar omställning av stadsmiljön. Vad ska vi göra? Vi hade provat väldigt många olika grejer och jobbat med klimatfrågan på flera olika sätt. Då kom vi fram till att vi ville göra en cykelparad.  

Vi bjöd in ganska brett och skickade ut ett nyhetsbrev, la ut ett evenemang på Facebook och fick in en liten notis i lokaltidningen. Sen samlades vi på torget. Några hade gjort skyltar, någon hade blommor i cykelkorgen och Karin hade en hund i cykelvagnen. Så det blev ett roligt tåg! Totalt var vi 26 deltagare och det var nog fler än vi räknat med.  

Vi cyklade en förutbestämd rutt, plingade och hejade på folk och spelade lite musik. Nästa gång vill vi föra mer väsen! Kanske ha med en trumpet – lite mer tut och gnissel. Vi vill också ha en spellista med låtar på cykeltema och en lite kraftigare högtalare.  

Det var väldigt härligt att komma ut och synas och göra någonting tillsammans med andra, särskilt när det dyker upp folk som inte vi inte kände till sedan tidigare. Det var kul! 

Att göra någonting som syns och som märks ger energi. Många verkade tycka att det var trevligt och att det här är något vi kan göra igen. Det här är ett roligare sätt att manifestera på än att bara stå med ett plakat, som vi har gjort tidigare. Det här är nog det roligaste vi gjort hittills!" 

Karin Stenholm och Anna Lindgren, Klimatgruppen i Ängelholm, Naturskyddsföreningens lokalkrets i Ängelholm 

Foto: Anja Barte Telin

Björn Engström från Uppsala Naturskyddsförening berättar om hur kretsen påverkar kommunen för bättre cykelvägar mm i kampanjen Bryt bilberoendet 2023

Björn, Uppsala

"Eftersom vi som cyklar upplever så många fördelar med cykling både för individen och samhället vill vi förbättra infrastrukturen så fler vågar börja cykla. Det gäller främst barn och ungdomar, men även vuxna. Vi som redan cyklar har lärt oss hur man tar sig fram relativt snabbt och säkert, men för andra kan det vara svårare.

I Uppsala har vi kämpat för fler cykelvägar, något som vi också lyckats med.

Uppsala kom tidigt med i Cykelfrämjandets Kommunvelometer, som mäter och jämför vad kommuner gör för att förbättra för cykling. Staden ökade successivt sin placering och blev bäst i Sverige under flera år. Vi fick bra dialog med både politiker och tjänstepersoner i kommunen, och senare även i regionen.

Vi har skrivit många insändare och debattartiklar i lokaltidningen, och tidningens journalister hör av sig till oss när en cykelfråga blir aktuell.

Ska man börja jobba med trafikfrågor är det en bra idé att skriva insändare och debattartiklar. Man kan också göra skrivelser till kommunen. I Uppsala föreslog vi att skapa ett cykelråd med politiker från trafiknämnden och föreningar, som man har gjort i flera andra kommuner. Efter flera år infördes det ett sådant cykelråd i Uppsala.

När en ny cykelled ska byggas får vi yttra oss och komma med förslag. Vi har också bjudit in folk till att cykla med på en ny sträcka cykelväg för att lära känna den bättre.

När det händer något som drar mycket folk så passar vi på att presentera våra förslag, som på Kulturnatten i Uppsala."

Björn Engström, Uppsala Naturskyddsförening

Klimatgruppen i Norrköping

"Vi är många som går runt med en klump i magen när det gäller framtidsfrågor som klimat och biologisk mångfald. Att göra något konkret tillsammans fungerar nog lite som terapi för oss alla. Sedan Klimatgruppen bildades här i Norrköping 2018 har flera yngre medlemmar kommit med.

Vi jobbar på att få i gång en dialog med kommunen och började med att skicka ett brev. Efter lite tjatande fick vi till slut svar. Först hade vi några möten med V och MP inom oppositionen. Men sen så fick vi också till ett möte med Borgerlig samverkan, som de som styr här i Norrköping kallar sig.

På det mötet fick vi chans att presentera vilka vi är och vad vi vill påverka och förändra. Vi har blivit positivt bemötta och de säger att de tycker att det är bra att unga engagerar sig.

Vi har påverkat politiken genom medborgarförslag, insändare och uppvaktningar. Exempelvis hjälptes vi åt i Klimatgruppen att formulera ett medborgarförslag om behovet av en koldioxidbudget, som många skrev under. Kommunen var skyldig att behandla frågan och helt plötsligt fick vi bara ett ”ja”! Där träffade vi rätt och det kändes som en liten seger. Numera har till och med Länsstyrelsen för hela Östergötland antagit en koldioxidbudget."

Stina Karlsson, Rikard Alfjorden och Lotta Lanne, Klimatgruppen i Norrköping.

På bilden: Stina Karlsson, Rikard Alfjorden och Pernilla Rosengren

Aerial view of the city Sundsvall on the east coast of Sweden on a summer day.

Björn, Sundsvall

”På den tiden jobbade jag för kommunen i Sundsvall. Vi bestämde oss för att göra en restidskamp mellan cykel, buss och bil för att få fler att ta cykeln.

Vi valde ut fem olika sträckor på 3 till 5 kilometer och körde in mot centrum. Vi lade startpunkten så att det var nära att gå till busshållplatsen, och starttiden så att man inte behövde vänta länge på bussen.

Vilket transportsätt var snabbast? I samtliga fall var det cykeln som vann. På några ställen var cykeln väldigt överlägsen. En gång blev jag som cyklade omkörd av bilen, men när bilföraren skulle parkera så körde jag ifatt och kom ändå fram först. Även bussen var någon gång snabbare än bilen.

Restidskampen var ett roligt och pedagogiskt sätt att visa på hur effektiv cykeln är som transportmedel i stan. Bilen är kanske snabb, men bilköer, trafikljus och parkeringsplatser gör att man ändå kommer snabbare fram på cykel.

Om man räknar in tiden som det tar att tjäna in omkostnaderna för bilen, som bensin och underhåll, då blir tidsvinsten med cykel ännu större. Om man dessutom räknar in att man behöver lägga till tid för att motionera om man tar bilen, ja då är tidsvinsten med cykel riktigt stor. På cykel har man ju redan klarat av motionen.

Vår restidskamp fick en del uppmärksamhet, vi gjorde ett pressmeddelande och fick tidningarna att skriva om den. Och cyklandet i Sundsvall har faktiskt ökat en del.

Jag tror att man lätt skulle kunna göra om restidskampen i andra städer, och även där skulle cykeln vinna. Kanske kan man få till ett samarrangemang med kommunen, och på så sätt få bättre presstäckning.”

Björn Abelsson, ordförande i Sundsvalls Naturskyddsförening