Skoltävling

SM i fågelholk

Välkomna att delta i detta läsårs omgång av skoltävlingen SM i fågelholk! Sista dag att skicka in bidrag är den 10 februari 2023.

Om tävlingen

Naturskyddsföreningen har sedan 2008 engagerat skolklasser att bygga bon för fåglar genom tävlingen SM i fågelholk. Är 2023 året när en holk från din klass kammar hem förstaplaceringen?

Så här ser processen ut

Du som lärare anmäler era tävlingsbidrag genom att fylla i formuläret och ladda upp bilder på era fågelholkar senast den 10 februari 2023.
Tävlingsregler och anmälningsformulär hittar du här

Vår jury väljer ut 15 finalister i tre kategorier till SM i fågelholk som ombeds skicka in sina fysiska holkar.

Finalisterna presenteras under andra halvan av mars då även omröstningen startar här på Naturskyddsföreningens webbsida. Vinnarna presenteras i början av april.

Specialpriset 2023
Vi delar även ut ett specialpris till den klass som har gjort mest nytta för fåglarna. Kanske har ni byggt specialholkar, satt upp extra många holkar eller fixat fågelmatning? Läs mer om specialpriset här!

Varför bygga fågelholkar?
Skoltävlingen SM i fågelholk uppmärksammar bostadsbristen för fåglar. Det är ont om gammal skog och träd med naturliga håligheter för fåglarna att bygga bo i. Genom att snickra och sätta upp fågelholkar bidrar eleverna till konkret naturnytta. Till SM i fågelholk 2022 skickades 500 bidrag in! Hur många blir det 2023?

Lycka till!

Inspiration till holkbygget

GKvKBL-1drU poster image
Mallar och verktyg

Bygga fågelholk – mått och ritningar

Det är ont om gamla träd med naturliga håligheter. Därför är det bostadsbrist för många fågelarter. Här finns mått och ritningar för holkar så att du kan hjälpa fåglarna att hitta bostad.

9 sep, 2022
träslöjd; slöjd; skola; Oskarshamn; bihotell; såg; borr; elev; elever
Skolartikel

SM i fågelholk 2023 – så här deltar din klass

Alla grundskole- och gymnasieklasser bjuds in till SM i fågelholk 2023! Sista anmälningsdag är den 10 februari 2023.

16 jun, 2022 • 3 min att läsa
Vinnarna SM i fågelholk 2022:Klass 2C på Mössebergsskolan i Falköping för bidraget ”Skogens holk”.Årskurs 4–6: Klass 5B på Kvinnebyskolan i Linköping för bidraget ”Bee like a bird”. Årskurs 7–9 & gymnasiet: Klass 8F på Västra skolan i Falun för bidraget ”Bastuholken”.
Skola

Grattis till vinnarna i SM i fågelholk 2022!

Nu har omröstningen i SM i fågelholk 2022 stängt och vi har ett resultat! De 15 tävlande skolklasserna har varit indelade i tre ålderskategorier vilket innebär att vi har tre vinnare. Dessutom har vi ett specialpris till en klass för särskilda insatser.

5 apr, 2022 • 3 min att läsa