SM i fågelholk 2023 – så här deltar din klass

Alla grundskole- och gymnasieklasser bjuds in till SM i fågelholk 2023! Sista anmälningsdag är den 10 februari 2023.

Var med och tävla om den åtråvärda titeln ”Årets holkbyggare 2023” och låt samtidigt klassen göra en viktig insats för naturen! Att delta i SM i fågelholk ger extra mening till undervisningen. Skapa enkla brädholkar med få verktyg eller designa något mer avancerat som inkluderar fler material. Arbeta gärna tillsammans i slöjd och biologi och lär mer om hur olika fågelarter vill bo och varför de har svårt att hitta naturliga bostäder.

Därför behövs fler fågelholkar

Det är ont om gamla och murkna hålträd som är lämpliga för fåglar att bygga bo i och bostadsbristen ökar. Det beror bland annat på att skogsbruket tar bort lövträd och inte låter träd bli gamla. Den som sätter upp en holk och får chansen att se fåglar bygga bo och mata ungar på nära håll, glömmer det inte.

Två blåmesar vid en fågelholk.

Så här går det till

Varje deltagande klass kan tävla med en eller flera fågelholkar i följande tre kategorier:

• Förskoleklass och årskurs 1–3
  • Årskurs 4–6
  • Årskurs 7–Gymnasium

Specialpris: Design och utformning i all ära! Men vi delar även ut ett specialpris till den klass som har gjort mest nytta för fåglarna. Holkarna i specialpriskategorin behöver inte ha en fantasifull utformning, utan det är nyttan som räknas! Kanske har ni byggt specialholkar, satt upp extra många holkar eller fixat fågelmatning?

Bidragen ska skickas in senast den 10 februari 2023. Därefter utser en jury de 15 holkar som går vidare till finalen. Finalisterna blir kontaktade och ombeds att skicka in sina holkar till oss. Under andra halvan av mars kan alla vara med och rösta fram "Årets holkbyggare 2023".

Inspiration till holkbygget

Tävlingsregler – tänk på det här

• Bygg fågelholken så att fåglar kan bo i den och tänk på att den ska tåla väder och vind.
  • Holken ska byggas i trä och ha ett ingångshål som är minst 28 mm i diameter. Låt gärna eleverna titta på filmen (5 min) om hur man bygger en holk som fåglarna trivs i.
  • Det ska vara tillräckligt med utrymme inuti holken för fågelungarna, minst 9 x 9 cm botten och minst 18 cm* invändig höjd till ingångshål.
  • Det är fritt att måla och dekorera holken. Använd gärna naturmaterial.
  • Observera att holkar med varumärkesskyddade logotyper diskvalificeras.

Juryn för SM i fågelholk uppmuntrar humor, fantasi och unik design.

När fågelholkarna är färdiga behöver de fotas och bilderna skickas in till oss via anmälningsformuläret. Holkarna ska fotograferas med en neutral bakgrund och holkens ingångshål behöver synas i bild. Sista dag för anmälan är den 10 februari 2023.

*Notering: Vi skrev tidigare att skulle holken vara minst 18 cm i invändig höjd. Vi har nu förtydligat att holken ska vara minst 18 cm invändig höjd till ingångshål. Tävlingsbidrag utformade efter den tidigare skrivningen kommer att accepteras i 2023 års tävling.

Vad vinner man?

• Vinnarna i SM i fågelholk kröns med titeln ”Årets holkbyggare 2023” och får ett fint diplom. Ett särskilt pris delas ut till den klass som gjort stor nytta för fåglarna.
  • Vinnarholkarna publiceras på Naturskyddsföreningens hemsida och kanaler i sociala medier.

Vad gör Naturskyddsföreningen för att minska bostadsbristen för fåglar?

• Vi sätter press på politiker för att få till en bättre lagstiftning som skapar skogar som ger utrymme för växter, djur och människor.
  • Vi påverkar skogsbolag och markägare för att de ska ta större hänsyn till både djur och människor i skogsbruket.
  • Vi driver projekt för bland annat den vitryggiga hackspetten, som är akut hotad i Sverige.

Kontakta oss

Har du frågor om SM i fågelholk så är du välkommen att kontakta oss på skola@naturskyddsforeningen.se.

Skicka in tävlingsbidrag

Anmälan till SM i fågelholk 2023

Gör så här:
– Fyll i alla obligatoriska fält nedan.
– Ladda upp bilder på holkarna tagna mot neutral bakgrund. Ingångshålet ska synas i bild. Du kan ladda upp 1-5 bidrag per formulär.

Tävlingskategori*

Ex. Storgatan 1, 12345 Storstan

Fyll i telefonnummer. Ex. 0701234567 (inga bindestreck, mellanslag eller paranteser)

Godkända filtyper: jpg,jpeg,png, Max antal filer: 1

Finns det tankar om fågelholken som ni vill berätta för juryn och de som röstar? Beskriv kortfattat.

Skicka

Nyckelord: skoltävling, fågelholkar, fåglar, fågel, tävla, tävling, aktivitet, utomhus, slöjd, djur, natur, naturskydd, skog, skogsbruk

Gillas av 2