SM i fågelholk 2022 – så här deltar din klass

Nu bjuder vi in alla grundskole- och gymnasieklasser till SM i fågelholk 2022. Bidragen ska vara inskickade senast den 28 februari 2022.

Att delta i SM i fågelholk är en kul aktivitet för hela klassen! Tillsammans får ni vara kreativa och samtidigt lära er mer om olika hålhäckande fågelarter, varför fågelbostäderna blir färre och vad ni kan göra för att hjälpa dem. Gör nytta för fåglarna och var samtidigt med och tävla om den åtråvärda titeln ”Årets holkbyggare 2022”! Bidragen ska vara inskickade senast den 28 februari 2022 och finalen äger rum några veckor senare.

Därför behövs fler fågelholkar

Det är ont om gamla och murkna hålträd som är lämpliga för fåglar att bygga bo i och bostadsbristen ökar. Det beror bland annat på att skogsbruket tar bort lövträd och inte låter träd bli gamla. Den som sätter upp en holk och får chansen att se fåglar bygga bo och mata ungar på nära håll, glömmer det inte.

Två blåmesar vid en fågelholk.

Så deltar din klass i SM i fågelholk

Sista anmälningsdag är den 28 februari 2022. Bilder på bidragen skickas in digitalt (anmälningslänk kommer senare).

Varje deltagande klass kan tävla med en eller flera fågelholkar i följande tre kategorier:

• Förskola och årskurs 1–3
  • Årskurs 4–6
  • Årskurs 7–Gymnasium

Gör så här:

1. Samla din klass och skapa era holkar. Kom ihåg – fantasin har inga gränser! Men tänk på att det finns vissa byggregler att tänka på som finns att läsa längre ner på sidan under ”Tävlingsregler”.
  2. När holkarna är färdiga behöver de fotas och bilderna skickas in till oss via anmälningsformuläret tillsammans med klassens anmälan. Fågelholken ska fotograferas med en neutral bakgrund och holkens ingångshål behöver synas i bild. Sista dag för anmälan är den 28 februari 2022.
  3. Efter sista anmälningsdag är det dags för juryn att utse de holkar som går vidare till finalen. Finalisterna blir därefter kontaktade och ombes att skicka in sina holkar till oss.
  4. Dags för röstning! När finalisterna är valda är det dags att rösta fram årets vinnarholkar 2022. Röstningen sker på Naturskyddsföreningens hemsida och annonseras ut i Naturskyddsföreningens sociala medier.

Vad vinner man?

• Vinnarna i SM i fågelholk kröns med titeln ”Årets holkbyggare 2022” och får ett fint diplom.
  • Vinnarholkarna publiceras på Naturskyddsföreningens hemsida och kanaler i sociala medier.
  • Specialpris: Design och utformning i all ära! Men vi delar även ut ett specialpris till den klass som har gjort mest nytta för fåglarna. Holkarna behöver inte ha en fantasifull utformning, utan det är nyttan som räknas! Kanske har ni byggt och satt upp extra många holkar? Eller har ni byggt holkar anpassade för olika fågelarter? Ett särskilt pris delas ut till den klass som gjort stor nytta för fåglarna.

Tävlingsregler – det här behöver du tänka på vid holkbygget:

• Bygg fågelholken så att fåglar kan bo i den och tänk på att den ska tåla väder och vind.
  • Holken ska byggas i trä och ha ett ingångshål som är minst 28 mm i diameter.
  • Det ska vara tillräckligt med utrymme inuti holken för fågelungarna, minst 9 x 9 cm botten och minst 18 cm invändig höjd.
  • Det är fritt att måla och dekorera holken och vi uppmanar till att i första hand använda naturmaterial.
  • Observera att holkar med varumärkesskyddade logotyper diskvalificeras.

Juryn för SM i fågelholk kommer att uppmuntra humor, fantasi och unik design. Ett extra plus är om holken är byggd för en missgynnad art.

Vad gör Naturskyddsföreningen för att minska bostadsbristen för fåglar?

• Vi sätter press på politiker för att få till en bättre lagstiftning som skapar skogar som ger utrymme för växter, djur och människor.
  • Vi påverkar skogsbolag och markägare för att de ska ta större hänsyn till både djur och människor i skogsbruket.
  • Vi driver projekt för bland annat den vitryggiga hackspetten, som är akut hotad i Sverige.

Vill du bli vår samarbetspartner i SM i fågelholk?

Vill du bli vår samarbetspartner i SM i fågelholk? – Läs mer om företagssamarbeten!

Välkommen att kontakta oss på foretag@naturskyddsforeningen.se.

Kontakta oss

Har du frågor om SM i fågelholk så är du välkommen att kontakta oss på skola@naturskyddsforeningen.se.

Gilla naturen – och tävla om ett frilufts-kit till klassen!

Gilla naturen 2021 är en tävling för mellanstadieklasser. Vad gör ni på era utelektioner? Ta en bild, skriv en liten text om vad ni gör och var med och tävla! Tävlingen pågår under september och oktober 2021 och finfina frilufts-kit ligger i prispotten!

Nyckelord: fågelholkar, fåglar, fågel, tävla, tävling, aktivitet, utomhus, slöjd, djur, natur, naturskydd, skog, skogsbruk

Tävling för mellanstadiet!

Dela era bästa tips för att må bra i naturen, lära i naturen eller hjälpa naturen och var med och tävla om ett frilufts-kit till klassen!

Så här tävlar ni!
Gillas av 1