En miljard människor i energifattigdom

I dag är 2,8 miljarder människor beroende av ved, biomassa och träkol för att kunna laga mat. Omkring 1 miljard människor lever helt utan tillgång till elektricitet. De lever i vad som kallas energifattigdom, något som påverkar hela livet. Förnybar energi är vägen framåt för att minska energifattigdomen och uppnå en mer jämlik värld.

Matlagning med kol eller ved leder till att omkring 2,8 miljoner människor årligen dör i förtid.
Artikel

Utan tillgång till elektricitet är det svårt att laga mat och att hålla mat nedkyld eller fryst. Det är svårt att läsa läxor efter mörkrets inbrott, något som påverkar möjligheten för barn och ungdomar att hänga med i skolan. Dessutom går det inte att ladda mobilen, lyssna på radio eller titta på TV, vilket gör att kommunikation med omvärlden och möjligheten att hänga med i nyheter minskar. Kort sagt – energifattigdom påverkar människor negativt på många olika sätt.
Geoffrey Kamese, NAPE

– Energifattigdom innebär att individer eller samhällen saknar tillgång till den energi de behöver för att tillgodose sina behov, säger Geoffrey Kamese från organisationen National Association of Professional Environmentalists, som är en av Ugandas största miljöorganisationer och en av Naturskyddsföreningens samarbetsorganisationer.

Energifattigdom världen över

De flesta människor som helt saknar tillgång till elektricitet bor på landsbygden.

I Asien har många människor fått tillgång till elektricitet de senaste åren. Utvecklingen har gått framåt i Bangladesh, Kina, Indien och Indonesien. Men fortfarande återstår mycket att göra, då 41 procent av de som bor i Asien saknar elektricitet. Det land där flest saknar tillgång är Nordkorea – hela 73 procent av nordkoreanerna är utan el.

I Mellanöstern har 93 procent av befolkningen tillgång till elektricitet, men fördelningen mellan länderna är ojämn. Nära hälften av befolkningen i Jemen saknar till exempel tillgång till elektricitet.

Även i Latinamerika och Karibien finns energifattigdom, framför allt på Haiti där 67 procent av invånarna saknar elektricitet.

Allvarligast är läget dock i Afrika, där nästan hälften av de boende saknar tillgång till elektricitet. Men skillnaderna mellan länder är stora. I Nordafrika har nästan hela befolkningen elektricitet, medan över hälften av de som bor i länder söder om Sahara saknar tillgång till el. Nära tre av fyra av Afrikas invånare saknar också tillgång till så kallad ren matlagningsteknik, det vill säga möjligheten att laga mat utan att behöva använda ved, biomassa eller träkol.

Elektricitet viktigt för fattigdomsbekämpning

Geoffrey Kamese menar att elektricitet är ett medel för att ta sig ur fattigdom, men det förutsätter att den kommer från förnybara källor:

– I Uganda saknar 80 procent av befolkningen tillgång till modern energi. Om tillgång till elektricitet ska leda till fattigdomsbekämpning, behöver elen komma från förnybara källor. El från fossila källor bidrar till klimatförändringar, som försvårar för människor i fattigdom att förbättra sin livssituation. Vi vill att människor i stället ska få tillgång till energi från förnybara källor, som solenergi.

Matlagning med ved och kol dödar

Det finns en koppling mellan energifattigdom och jämställdhet, där kvinnor och flickor drabbas hårdare än män och pojkar. Geoffrey Kamese förklarar:

– Här i Uganda är det oftast kvinnor som är ansvariga för att laga mat. De som saknar tillgång till modern energi, måste först lägga tid på att samla ihop ved, för att därefter kunna göra upp eld och laga mat.

Eftersom Uganda avskogas i snabb takt, måste kvinnorna gå längre och längre för att hitta ved. Det innebär en säkerhetsrisk för kvinnor och flickor, men tar också mycket tid. Tid som de i stället hade kunnat lägga på att gå i skolan, lönearbeta eller engagera sig politiskt eller socialt i samhället.

Matlagning som sker med hjälp av ved eller kol förorenar dessutom inomhusluften. Det leder till att omkring 2,8 miljoner människor i världen, främst kvinnor och barn, årligen dör i förtid.

Geoffrey Kamese är därför säker på sin sak:

– Med tillgång till modern energi kan kvinnors och flickors hälsa förbättras, säger han.

Lösningen på energifattigdom – en hållbar omställning

Naturskyddsföreningen jobbar för en omställning till ett 100 procent förnybart energisystem som tillgodoser alla människors energibehov, ingen ska leva i energifattigdom.

Den främsta målgruppen för vårt globala energi- och klimatarbete är människor som lever i fattigdom och är sårbara för klimatförändringarna. De behöver få möjlighet att utöva sina rättigheter såsom att delta i beslutsprocesser – både för att få sina egna energibehov tillfredsställda och för att säkerställa att utbyggnaden av energi inte försämrar eller inkräktar på deras liv.

Vi samarbetar med miljöorganisationer över hela världen som delar vår syn på att en global omställning till hållbar och förnybar energi är både möjlig och nödvändig. Genom medel från Sida stöttar vi organisationer i Brasilien, Sydafrika, Uganda och Ukraina.

Bli medlem – få Sveriges Natur

Som medlem i Naturskyddsföreningen får du också en prenumeration av tidningen Sveriges Natur.