KOAN – Bygger ekologiska allianser

Koan i Kenya arbetar för att utveckla det ekologiska jordbruket genom kunskapsspridning och politisk påverkan. De certifierar småbrukare för ekologisk produktion. Ett viktigt fokus är att bygga hållbara marknadsstrukturer för att få ut ekologiska varor på marknaden.

Koan (Kenya Organic Agriculture Network) är en medlemsbaserad organisation i Kenya. Koan representerar över 200 000 bönder och exportörer över hela landet.

Organisationens mål är att utveckla det ekologiska jordbruket och att koppla produktion med försäljning till olika slags marknader. Då behövs koordinering och samordning, och därför är det viktigt för både småskaliga eko-lantbrukare, uppköpare och exportörer att gå samman och driva frågor gemensamt.

Koan strävar efter en hållbar jordbrukssektor, en hälsosam miljö, förbättrade försörjningsmöjligheter och ökad matsäkerhet. Genom att underlätta för småbrukare att få ut ekologiskt producerade grödor på marknaden så bidrar de till en ökad konsumtion av hållbart producerade grödor istället för konventionellt odlade jordbruksprodukter där bekämpningsmedel används.

Koan arbetar bland annat med politisk påverkan, ekocertifiering och att bygga kompetens och nätverk.

Samarbetet med Naturskyddsföreningen inleddes under 2018 och projektet handlar främst om att ge stöd till och utveckla arbetet för att skapa hållbara system inom försäljning och logistik för frukt och grönsaker. Detta ska underlätta för småskaliga bönder i områden som Muranga och Machakos att få ut sina varor på marknaderna.

Projektet involverar både småbrukare och logistikpersonal, och dess mål är att få ut stora volymer ekologiskt odlade grödor på lokala marknader.

Som en del i projektet kommer även två kylda uppsamlingscenter att etableras, byggda på traditionellt sätt. Med hjälp av dessa ska man bättre kunna kontrollera grödornas kvalitet. På centren arbetar utbildad personal som sorterar, graderar, packar och gör i ordning produkterna för leverans.

Inom ramen för projektet driver Koan också frågor om vikten av hållbart jordbruk gentemot lokala beslutsfattare och marknader.

Koan bildades 2004, och har samarbetat med Naturskyddsföreningen sedan 2018. Koan har sitt huvudkontor i Kenyas huvudstad Nairobi.

skog,vatten,höst,träd,grön,gul,blå

Stå upp för naturen

Läget för vår planet är akut, men vi kan fortfarande bromsa utvecklingen. Du behövs i det arbetet!

Bli månadsgivare
Bli först att gilla!