PELUM KENYA – Större skördar med ekologisk odling

I Kenya ökar efterfrågan på ekoprodukter. Men fortfarande återstår mycket arbete för att ekologisk produktion och konsumtion ska bli ett realistiskt alternativ och ekologisk mat göras tillgänglig för alla. Dessa frågor drivs av Pelum Kenya.

Lantbruket utgör stommen i Kenyas ekonomi och försörjer tre av fyra kenyaner. Paraplyorganisationen Pelum Kenya (Participatory Ecological Land Use Management) arbetar bland annat med att öka produktionen och konsumtionen samt handeln av och med ekologiska livsmedel.

En ökad ekologisk produktion hjälper inte bara lantbrukarna att klara de utmaningar som kommer med klimatförändringarna. Det ger också ofta större skördar i områden med degraderade jordar och vattenbrist tack vare att man tillför jorden organiskt material, som till exempel kompost. Kompost bidrar med stabila organiska strukturer till marken, vilket ökar förmågan att hålla fukt.

Pelum Kenya arbetar tillsammans med småbrukare med att ta fram utsäde för traditionella sorters grödor som är torktåliga och lokalt anpassade. En större mångfald på gårdsnivå medför ökad biologisk mångfald och ökad motståndskraft mot effekterna av klimatförändringar. Plantering av träd på jordbruksmark, agroforestry, ingår i utbildningarna för småbrukare. Förutom att träden ger småbrukare fler försörjningsmöjligheter, skyddar de jorden för erosion vid kraftiga regn och jorden kan behålla fukten längre.

Pelum Kenya är del av det afrikanska Pelum-nätverket som finns i tolv länder i södra och östra Afrika. Nätverket bildades 1995 och är en viktig aktör för organisationer som arbetar med lokalsamhällen. Totalt samlar nätverket mer än tio miljoner småbrukare.

Tillsammans med en rad andra organisationer medverkar Pelum Kenya även i initiativet Ecological Organic Agriculture Initiative, en samverkansplattform som till stor del drivs av civilsamhället och leds av Afrikanska Unionen. Initiativet går ut på att utveckla det ekologiska lantbruket i Afrika. Pelum Kenya koordinerar arbetet i Östafrika och Kenyakontoret ligger i utkanten av huvudstaden Nairobi.

Naturskyddsföreningen samarbetar med Pelum Kenya sedan 2004. Förutom de 14 personer som arbetar på kontoret i Thika, finns sex koordinatörer spridda i olika regioner i Kenya. Totalt ingår cirka tre miljoner småbrukare i Pelum Kenyas nätverk.

Foto: Sara Assarsson

skog,vatten,höst,träd,grön,gul,blå

Stå upp för naturen

Läget för vår planet är akut, men vi kan fortfarande bromsa utvecklingen. Du behövs i det arbetet!

Bli månadsgivare
Bli först att gilla!