PELUM KENYA - Större skördar med ekolantbruk

Allt fler kenyanska småbrukare väljer att producera ekologiskt och efterfrågan på ekoprodukter ökar hela tiden. Men fortfarande återstår mycket arbete för att ekologisk produktion och konsumtion ska bli ett verkligt alternativ och ekologisk mat göras tillgänglig för alla. Det är exempel på frågor som drivs av Pelum Kenya, en av Naturskyddsföreningens samarbetsorganisationer.

En bonde bär en korg med spenatblad i Kenya.
Efterfrågan på ekologisk mat ökar också i Kenya och allt fler bönder ställer om till ekologisk odling.

Foto:

Getty Images.
Afrika, Kenya Jordbruk och mat

Lantbruket utgör stommen i Kenyas ekonomi och försörjer tre av fyra kenyaner. Paraplyorganisationen Pelum Kenya (Participatory Ecological Land Use Management) arbetar bland annat med att öka produktionen och konsumtionen samt handeln av och med ekologiska livsmedel.

En ökad ekologisk produktion hjälper inte bara lantbrukarna att klara de utmaningar som kommer med klimatförändringarna. Det ger också ofta större skördar i områden med degraderade jordar och vattenbrist tack vare att man tillför jorden organiskt material, som till exempel kompost. Kompost bidrar med stabila organiska strukturer till marken, vilket ökar förmågan att hålla fukt. Organisationen arbetar också med grödor som man vet är torktåliga.

Pelum Kenya är del av det afrikanska Pelum-nätverket som finns i tolv länder i södra och östra Afrika. Nätverket bildades 1995 och är en viktig aktör för organisationer som arbetar med lokalsamhällen. Totalt samlar nätverket cirka tio miljoner småbrukare.

Tillsammans med en rad andra organisationer medverkar Pelum Kenya även i initiativet EOA-I (Ecological Organic Agriculture Initiative), en samverkansplattform som till stor del drivs av civilsamhället och leds av Afrikanska Unionen. Initiativet går ut på att utveckla det ekologiska lantbruket i Afrika. Pelum Kenya koordinerar arbetet i Östafrika och Kenyakontoret ligger i Thika, några mil från huvudstaden Nairobi.

Naturskyddsföreningen samarbetar med Pelum Kenya sedan 2004. Förutom de 14 personer som arbetar på kontoret i Thika, finns sex koordinatörer spridda i olika regioner i Kenya. Totalt ingår cirka tre miljoner småbrukare i Pelum Kenyas nätverk.

MER INFORMATION

Pelum Kenya deltar också i Green Action Week, vår globala miljövänliga vecka som 2016 engagerade över fyrtio organisationer i 31 länder runt om hela jorden. Arrangeras av Naturskyddsföreningen i samarbete med Consumers International och där fokus ligger på ”ekologisk mat och jordbruksproduktion för alla”.

> Artikel om Green Action Week: Så här ställer världen om till eko

> Artikel: Fem frågor om svältkatastrofen