MASIPAG – Ris betyder liv

På Filippinerna är ris basfödan och dominerar jordbruket för landets småskaliga jordbrukare. En grupp vars intressen tillvaratas och skyddas av Naturskyddsföreningens samarbetsorganisation Masipag, som arbetar för tryggad försörjning och minskad sårbarhet för klimatförändringar.

Öriket Filippinerna är näst efter Costa Rica världens största exportör av ananas. Plantagerna drivs av multinationella storbolag som Dole och Del Monte. Hos de lokala småbrukarna är det ris som dominerar, men här odlas även till exempel majs, kokosnötter och sötpotatis.

Masipag (Magasasaka at Siyentipiko para sa Pagpapaunlad ng Agham Pang-Agrikultura/Farmer-Scientist Partnership for Development) samlar och koordinerar civilsamhällesorganisationer, forskare och småbrukare som samarbetar för att utveckla ett hållbart ekologiskt jordbruk i Filippinerna.

Masipags arbete med ekologisk produktion på Filippinerna omfattar bland annat lokal växtförädling tillsammans med småbrukare och forskare och ekosystembaserad skadedjursbekämpning. Det har lett till ökad lönsamhet, tryggad försörjning och minskad sårbarhet mot klimatförändringar. Dessutom har lokalbefolkningens sociala ställning, kosthållning och hälsa förbättrats. Masipag arbetar för småbrukares och urfolks rättigheter, där rätten att spara och använda eget utsäde och rätt till information och utbildning är i fokus.

Organisationen når ut till omkring 35 000 småbrukare i de tre huvudregionerna Luzon, Mindanao och Visayas. Masipag arbetar lokalt med utvecklingsarbete, men driver även lobbyarbete för att politiker på nationell och internationell nivå ska förstå småbrukares och urfolks utsatta situation och genomföra förbättringar av deras levnadsvillkor. Totalt är cirka 35 personer anställda vid Masipag varav huvuddelen på kontoret i Luzon.

För Masipag betyder ris liv och organisationen har i ett unikt projekt samlat ihop 1 484 rissorter som sparats i en utsädesbank som delas gratis mellan Masipag-anslutna lantbrukare. Organisationen bildades 1986 och har samarbetat med Naturskyddsföreningen sedan 1999.

skog,vatten,höst,träd,grön,gul,blå

Stå upp för naturen

Läget för vår planet är akut, men vi kan fortfarande bromsa utvecklingen. Du behövs i det arbetet!

Bli månadsgivare
Bli först att gilla!