Rätt att få veta innehåll

Du har rätt att få veta om en vara du tänkt köpa innehåller någon av de särskilt farliga kemikalier som finns på EU:s ”värstinglista”, den så kallade Kandidatlistan. Så här går det till.

Vi omges av möbler, kläder, leksaker, elektronik och prylar, vars innehåll vi vet väldigt lite om. Tester visar gång på gång att vanliga varor innehåller ämnen som påverkar både miljön och hälsan.

Vetenskapliga studier har hittat kopplingar mellan vissa kemiska ämnen och hälsoeffekter som till exempel cancer, diabetes, astma, allergi och svårigheter att få barn. Naturskyddsföreningen jobbar för att förbjuda alla farliga ämnen i konsumentprodukter. Vi vill också se innehållsförteckningar på alla varor, som soffor, mobiltelefoner och köksutrustning. Idag finns det bara innehållsförteckningar på livsmedel och kosmetika. Därför är det väldigt svårt för dig som konsument att veta vad du köper.

Men det finns ändå en möjlighet att få veta om en vara du tänkt köpa innehåller ämnen som EU bedömt som särskilt farliga.

Kandidatlistan - EU:s lista över särskilt farliga ämnen

Kandidatlistan är EU:s lista över särskilt farliga ämnen (ämnen som håller på att utvärderas för att sedan eventuellt förbjudas.) Om en vara innehåller över 0,1 procent av något av de 191 ämnena på kandidatlistan har du rätt att få den informationen från butiken om du frågar. Butiken ska ha fått informationen från sin leverantör.

För att hamna på kandidatlistan ska ett ämne uppfylla något av följande tre kriterium:

• klassificeras som cancerframkallande, mutagent (förändrar gener) eller reproduktionstoxiskt (påverkar förmågan att få barn).
  • betraktas som långlivat, bioackumulerande (ansamlas i kropparna på människor och djur) och toxiskt (giftigt) eller mycket långlivat och mycket bioackumulerande.
  • ha andra allvarliga egenskaper, som till exempel hormonstörande egenskaper.

Din rätt att få veta

Du har rätt att få veta om en vara du är intresserad av att köpa innehåller något ämne som är upptaget på EU:s kandidatlista. Den informationen har du rätt att få, gratis, inom 45 dagar av den butik som säljer varan.

För vilka varor kan du kräva information?

Du kan få information om kläder, smycken, väskor, elektronik, verktyg, barnartiklar som vagn eller säng, möbler eller annan inredning, köksvaror som vattenkokare, plasttallrik eller pipmugg.

Du har inte rätt att få information om ”kemiska produkter”, som fingerfärg, modellera, kritor och pennor och inte heller ”hygienprodukter”  som schampo, hudkräm, smink m.m., eftersom dessa inte räknas som varor enligt lagstiftningen.

Så här gör du:

Ladda ner dokumentet nedanför och maila eller ge det till butiken.
Brev och svarsformulär till butiker

Inom 45 dagar ska du få svar.

Om det behövs:

Hjälp oss giftbanta Sverige

Vi jobbar för en giftfri miljö. Bli medlem och stöd vårt arbete med 24kr/mån.