Rätt att få veta innehållet

Du har rätt att få veta om en vara du tänkt köpa innehåller någon av de särskilt farliga kemikalier som finns på EU:s ”värstinglista”, den så kallade Kandidatlistan. Så här går det till.

Vi omges av möbler, kläder, leksaker, elektronik och prylar, vars innehåll vi vet väldigt lite om. Tester visar att vanliga varor innehåller ämnen som påverkar både miljön och hälsan.

Vetenskapliga studier har hittat kopplingar mellan vissa kemiska ämnen och hälsoeffekter som till exempel cancer, diabetes, astma, allergi och svårigheter att få barn. Idag finns det bara innehållsförteckningar på livsmedel och kosmetika. Därför är det väldigt svårt för dig som konsument att veta vad du köper. Men det finns ändå en möjlighet att få veta om en vara du tänkt köpa innehåller ämnen som EU bedömt som särskilt farliga.

Kandidatlistan är EU:s lista över särskilt farliga ämnen

Kandidatlistan är EU:s lista över särskilt farliga ämnen (ämnen som håller på att utvärderas för att sedan eventuellt förbjudas.) Om en vara innehåller över 0,1 procent av något av de 191 ämnena på kandidatlistan har du rätt att få den informationen från butiken om du frågar. Butiken ska ha fått informationen från sin leverantör.

För att hamna på kandidatlistan ska ett ämne uppfylla något av följande tre kriterium:

• klassificeras som cancerframkallande, mutagent (förändrar gener) eller reproduktionstoxiskt (påverkar förmågan att få barn).
  • betraktas som långlivat, bioackumulerande (ansamlas i kropparna på människor och djur) och toxiskt (giftigt) eller mycket långlivat och mycket bioackumulerande.
  • ha andra allvarliga egenskaper, som till exempel hormonstörande egenskaper.

Din rätt att få veta

Du har rätt att få veta om en vara du är intresserad av att köpa innehåller något ämne som är upptaget på EU:s kandidatlista. Den informationen har du rätt att få, gratis, inom 45 dagar av den butik som säljer varan.

För vilka varor kan du kräva information?

Du kan få information om kläder, smycken, väskor, elektronik, verktyg, barnartiklar som vagn eller säng, möbler eller annan inredning, köksvaror som vattenkokare, plasttallrik eller pipmugg.

Du har inte rätt att få information om ”kemiska produkter”, som fingerfärg, modellera, kritor och pennor och inte heller ”hygienprodukter” som schampo, hudkräm, smink m.m., eftersom dessa inte räknas som varor enligt lagstiftningen.

Så här gör du:

1. Ladda ner Kemikalieappen till din mobiltelefon genom App Store eller Google Play
  2. Skanna prylens streckkod
  3. Fråga företaget om farliga kemikalier

Inom 45 dagar ska du få svar!

Vad är Kemikalieappen?

Med hjälp av Kemikalieappen kan du använda din rätt till information genom att skanna produkters streckkoder för att undersöka om prylarna innehåller några farliga kemikalier. Om produkten du skannar inte finns inlagd i Kemikalieappens databas kan du via appen enkelt fråga företaget som säljer produkten om kemikalieinnehållet.

Appen kan laddas ner till Andriod via Google Play och till iPhone iOS via App Store.

Vad gör Naturskyddsföreningen?

Naturskyddsföreningen jobbar för att förbjuda alla farliga ämnen i konsumentprodukter. Vi vill också se innehållsförteckningar på alla varor, som soffor, mobiltelefoner och köksutrustning.

skog,vatten,höst,träd,grön,gul,blå

Stå upp för naturen

Läget för vår planet är akut, men vi kan fortfarande bromsa utvecklingen. Du behövs i det arbetet!

Bli månadsgivare
Bli först att gilla!