KOnferens

Rovdjurskonferens
i Järvsö

11 till 12 april 2024

Välkomna till en konferens med fokus på samexistens mellan människor och rovdjur! Under dessa dagar riktar vi blicken framåt och fokuserar på möjliga lösningar. Vi bjuder på ett spännande och aktuellt program med både svenska och internationella talare.

På scenen kommer vi få höra företrädare för politik, forskning, myndigheter och andra aktörer. Är dialog och samverkan möjligt, attityder till de stora rovdjuren och deras förvaltning i Sverige och världen, internationell utblick i Europa, innovationsprojekt för samexistens. Moderator är Po Tidholm.

Konferensen äger rum i anslutning till de djupa skogarna där alla våra fyra stora rovdjur finns representerade i Järvsö, Hälsingland. Syftet med dagarna är att skapa ett forum som bidrar till kunskaps- och erfarenhetsutbyte, inspiration samt diskussion och samverkan kring aktuella frågor om våra stora rovdjur.

Obs! Nu går det endast att anmäla sig digitalt.

Praktiskt om konferensen:

Datum: torsdag 11 april - fredag 12 april
Plats: Vildriket, Järvsö. Det går även att se föreläsningarna digitalt. Workshops är endast för de som deltar på plats.
Tema för konferensen: Samexistens mellan människor och rovdjur.
Arrangörer: Naturskyddsföreningen och Världsnaturfonden WWF i samarbete med Naturskyddsföreningen Gävleborg, Ljusdals Naturskyddsförening.
Målgrupp: Konferensen vänder sig främst till dig som jobbar eller är engagerad i rovdjursfrågor, men anmälan för digitalt deltagande är öppen för alla.
Tips på boende:
Bergshotellet (bredvid Vildriket) OBS! ring för att boka. Ange "WWF april" när du bokar.
Järvsöbaden
Järvsö Bergscykel Park
Kontakt: Vid frågor kontakta: Hannah Wallin, hannah.wallin@naturskyddsforeningen.se

Program 11-12 april

Programmet uppdateras löpande. Klicka på pilarna för att fälla ut programpunkterna.

Torsdag 11 april:

Fredag 12 april

Lördagen 13 april fortsätter konferensen för allmänhet och medlemmar. Läs mer om program och anmälan för allmänhet och medlemmar här.

Pris
Deltagande på plats: 1950 kr. I priset ingår lunch och fika båda dagarna, samt middag på Bergshotellet torsdag kväll. All mat är vegetarisk.
Deltagande digitalt: 200 kr. (Gratis för medlemmar.)
Sista anmälningsdag är den 1 april.

Avbokningsvillkor

När du lämnat dina uppgifter kommer de att behandlas av Naturskyddsföreningen. Du har rätt till information om hur dina personuppgifter behandlas och kan läsa mer om det här.

Nominera till Rovdjurspriset för samexistens 2024

I samband med Rovdjurskonferensen delar länsförbundet i Gävleborg och Ljusdalskretsen ut ett Rovdjurspris. Syftet är att framhålla goda insatser som kan inspirera andra, och uppmärksamma framgångsrikt arbete till stöd för samexistens mellan rovdjuren och människan i Sverige.

Vill du nominera person eller organisation med hemvist i Sverige som du tycker ska bli mottagare av Rovdjurspriset? Ange vem du anser ska ta emot priset, gärna med kontaktuppgifter till nominerad, och varför personen/-erna eller organisationen ska få priset.

Priset kan delas ut till såväl person och/eller organisation som gjort betydande insatser för samexistensen mellan rovdjur och människor i Sverige. Personen bör inte inneha förtroendeuppdrag eller tjänst inom Naturskyddsföreningen (riksförening, länsförbund eller krets).

Nominera till Rovdjurspriset genom att mejla till rovdjurspriset@naturskyddsforeningen.se senast den 20 mars 2024.