Denna text är en del av framtidsscenariot och skolmaterialet Bortom fossilsamhället.
Den här kokboken skrevs av några konstnärer år 2014. Boken var ett inlägg i debatten om vad människor skulle äta i framtiden.
Några av maträtterna i kokboken är väldigt populära idag, till exempel “magiska köttbullar” som är gjorda av laboratorieframställt kött.
Andra maträtter blev mindre populära som till exempel laboratorieframställd kebab. Ingen ville äta kött som växte fram på en snurrande pinne.
Idag år 2053 är det självklart för oss att äta mindre kött.
Det är också självklart för oss att äta mycket växtbaserade proteiner.
Laboratorieframställt kött
Kött som inte kommer från levande djur, utan skapas i ett laboratorium. Köttet odlas fram ur celler och ser likadant ut som kött från djur.
Växtbaserade proteiner
Protein kan kallas för kroppens byggstenar. Protein finns i kött och växter. Äter vi mycket kött bidrar det till stora utsläpp av metan som är en växthusgas. Det är en av anledningarna till att många börjar äta mer äta protein från växtriket, till exempel bönor och ärtor.
