OM oss
Om Naturskyddsföreningen i skolan
Vi arbetar för att främja lärande för hållbar utveckling och för att lyfta utbildningens roll för en hållbar samhällsutveckling.
Skolmaterial om klimat
Ett skolmaterial om klimatomställningen
för högstadiet och gymnasiet.
Låt eleverna leva sig in i en framtid där klimatmålen har uppnåtts. Här får eleverna digitalt besöka ett museum med föremål från den fossila eran och skapa egna bidrag till utställningen.
Bortom fossilsamhället är ett skolmaterial som varvar fakta och kreativitet kring klimatutmaningen och omställningen till ett fossilfritt samhälle.
Tid: Cirka tre lektioner eller en temadag.
Ämnen: Bi, Fy, Ke, Tk, Hi, Sh, Sv, Bl.
Introducera arbetet genom att placera eleverna i framtiden, år 2053. Visa bilden och låt dem fundera över frågorna:
- Hur gamla är ni nu?
- Vad runt omkring er är annorlunda år 2053? Vad är borta, vad är nytt? (spekulera fritt)
Visa filmen (3 min) som placerar eleverna i framtiden, år 2053, på fossilmuséet med föremål från den fossila eran.
Besök muséet och läs historien om hur och varför konstgräset försvann (eller välj ett annat museiföremål att börja med). Säkerställ att eleverna förstår att de är i framtiden. Låt eleverna diskutera historien utifrån följande frågeställning:
- Konstgräset används inte längre - vilka var de avgörande faktorerna?
Förändring sker inte i ett vacuum. Visa bildspelet som lyfter fram krafter och verktyg för samhällsförändring. Låt eleverna diskutera vad som var avgörande i historien om konstgräset (eller det museiföremål ni utgått ifrån):
- Vad förändrades och vad triggade förändringen?
- Vilka krafter och verktyg var avgörande?
- Hur samverkade olika faktorer?
Låt eleverna besöka muséet och spana bland föremål och läsa historierna bakom hur de fasats ur eller ersatts av något annat. Dela länken så kommer eleverna direkt till muséet från sina egna enheter.
Låt eleverna välja ett föremål att fördjupa sig i så pass att de kan återberätta historien i stora drag utifrån bilden och presentera för varandra i smågrupper.
Dags för eleverna att skapa sina bidrag till museiutställningen! Uppdraget innebär att eleverna själva väljer ut ett föremål som är ohållbart ur ett klimatperspektiv, reflekterar över varför det är ohållbart och funderar över vad som har ersatt föremålet år 2053. Dela länken så kommer eleverna åt uppdraget från sina egna enheter.
Klicka under ett föremål för att läsa mer om det. Alla texter finns även som lättläst.
Tidigt exempel med recept på laboratorieframställt kött.
Läs om kokboken
Läs om kokboken (lättläst)
Positivt exempel från satsning på våtmarker.
Läs om klockgentianan
Läs om klockgentianan (lättläst)
Symbol för klimaträttvisa.
Läs om Maldivernas flagga
Läs om Maldivernas flagga (lättläst)
Tidstypiskt väderspråk.
Läs om sommarvärmen
Läs om sommarvärmen (lättläst)
Protest mot jordbrukspolitik i Bryssel.
Läs om mjölkstrejken
Läs om mjölkstrejken (lättläst)
Textil av fossilt material.
Läs om nylonstrympbyxor
Läs om nylonstrumpor (lättläst)
Bilhinder som fick innerstaden att blomstra.
Läs om planteringslådan
Läs om planteringslådan (lättläst)
Konstverk av sådant som gått förlorat.
Läs om sorgeväven
Läs om sorgeväven (lättläst)
Mineral till elmotorer från Norra Kärr.
Läs om jordartsmetaller
Läs om jordartsmetaller (lättläst)
Nära hotad ängslevande fjäril.
Läs om blåvingen
Läs om blåvingen (lättläst)
Livskraftig pollinatör i dagens jordbruk.
Läs om klöverhumlan
Läs om klöverhumlan (lättläst)
Här finns faktaunderlag samt ord- och begreppsträning kring klimat och hållbar utveckling.
Här hittar du en text från klimatforskare och faktablad om växthuseffekten och klimatförändringar.
Vad är cirkulär ekonomi och koldioxid? I den här övningen lär sig eleverna massor av ord om energi, klimat och hållbar utveckling.
Samhällsförändringar innefattar både förändringar i naturen, sociala institutioner, beteenden och relationer. För att nå de globala målen för hållbar utveckling är förändring på olika plan nödvändig. Men hur sker egentligen förändring?
Skolövningen Bortom fossilsamhället har tagits fram i samarbete mellan Naturskyddsföreningen och Lunds universitet med stöd från forskningsrådet Formas.
Vill du veta mer om hur fakta till övningen tagits fram eller komma i kontakt med forskarna bakom, kontakta Roger Hildingsson, Lunds universitet: roger.hildingsson@svet.lu.se