Komocka (lättläst)

Bajs från en ko.

Denna text är en del av framtidsscenariot och skolmaterialet Bortom fossilsamhället.

Det är viktigt att det inte finns för många kor eftersom metangaserna från kornas magar gör så att jorden blir varmare.

I början av 2020-talet började många människor därför äta mindre kött och mejeriprodukter.

Bönder började också få betalt för att gynna miljön. Då kunde svenska bönder ställa om sin produktion till ekologisk odling med mer vegetarisk mat.

År 2053 har vi lagom många kor i Sverige. Vi använder kornas bajs för att gödsla med eftersom det är mycket bättre än konstgödsel.

Det är också bra att korna äter gräs i hagarna så att de inte växer igen. Idag år 2053 är korna därför en viktig del av det ekologiska jordbruket.

Mejeriprodukter
Matvaror som är gjorda av mjölk från djur som kor, får och getter. Till exempel ost, smör och yoghurt.

Ekologiskt jordbruk
I ett ekologiskt jordbruk används inte konstgjorda bekämpningsmedel och konstgödsel.

Vegetarisk mat
Mat som kommer från växter, alltså inte från djur. Till exempel är frukt, grönsaker och nötter vegetariska men inte kött och fisk.

Konstgödsel
Gödsel är näring som bönder tillsätter i jorden när de odlar. De kan använda naturligt gödsel eller konstgödsel. Naturligt gödsel kommer från djur och växter. Konstgödsel tillverkas i industrier. Konstgödsel ger ofta för mycket näring och det orsakar skador i naturen.

Gillas av 1

Relaterat innehåll