Gilla naturen 2022 – så deltar din klass

Knäpp en bild när ni lär er om allemansrätten och tävla om fina priser! Skoltävlingen Gilla naturen pågår under september och oktober 2022. Grundskolor, fritids och gymnasieskolor är välkomna att delta.

Så här går det till

1. Jobba med allemansrätten i undervisningen. Tips! Använd lektionen Case: Allemansrätten eller lektionen Finn fem fel där ni utforskar allemansrätten genom olika situationer som kan uppstå när man vistas i naturen. Till allt skolmaterial om allemansrätten!
  2. Ta en bild som illustrerar något ni lärt er om allemansrätten. Bilden ska vara tagen utomhus. Formulera tillsammans en kort beskrivning av vad ni lärt er och ge ert tävlingsbidrag ett namn.
  3. Fyll i och skicka in tävlingsformuläret som finns längre ner på den här sidan.

Om tävlingen Gilla naturen 2022

Alla grundskolor F-9, fritids och gymnasieskolor i landet är välkomna att delta med ett eller flera bidrag. Sista tävlingsdag är den 31 oktober. Juryn utser vinnare i fyra kategorier:

• Förskoleklass-åk 3
  • Åk 4–6
  • Fritids
  • Åk 7–9 och gymnasium

Vi uppmuntrar humor och kreativitet! Och naturligtvis; tänk på att ta bilderna på ett sätt som inte skadar djur och natur eller bryter mot allemansrätten.

Läraren ansvarar för att i förekommande fall inhämta målsmans tillstånd att visa elever i bild. Bilderna kan komma att återpubliceras av Naturskyddsföreningen.

Det här kan ni vinna

Den vinnande klassen/gruppen i varje kategori vinner ett ute-kit. Ett kit består av: 1 stekhäll, 1 ryggsäck, 1 svampkorg i jute, 1 matta bestämningsnyckel svampar, 1 kikare, 3 tändstål, 5 hopvikbara ligg/-sittunderlag (sittplats för 4-5 elever/underlag), 10 skrivunderlag med klämma, 10 luppar, 1 bok: Vildplockat, 1 bok: Ut i naturen, samt 1 bok: Laga mat utomhus (syns ej i bild).

Skicka in tävlingsbidrag

Fyll i ett formulär per tävlingsbidrag.

Anmälan till Gilla naturen 2022

Tävlingskategori*

Fyll i vilken klass bidraget kommer ifrån. Fritids: skriv vilka årskurser som omfattas.

Vad kallar ni ert tävlingsbidrag?

En kort beskrivning om vad ni lärt er om allemansrätten.

Ladda upp en bild med ert tävlingsbidrag.
Godkända filtyper: jpg, jpeg, png, Max antal filer: 1

Lärare eller pedagog som är kontaktperson för tävlingsbidraget.

Ange ett mobilnummer, enbart siffror utan mellanslag.

Skicka

Frågor om tävlingen?

Gilla naturen genomförs av Naturskyddsföreningen med stöd från Naturvårdsverket och i samverkan med Centrum för naturvägledning vid SLU.

Gillas av 2