Nu klimatmaxar vi Sverige!

Jular som regnar bort, översvämningar i augusti och stormar som går bärsärk genom landet. Klimatförändringarna är tyvärr redan här. Men än finns det chans att stoppa dem – genom att klimatmaxa! Vi är redan 226 000 personer i Naturskyddsföreningen som vill ha tågboom, solrevolution, cykelchock, vegopepp och bilevolution istället för klimatkaos. Haka på!

Vi är över 230 000 medlemmar som trycker på för en tuffare klimatpolitik. Med din hjälp blir vi ännu starkare.

Vad innebär klimatkaos och varför är det jättejättedåligt? I den här filmen förklarar vi varför vi måste Klimatmaxa Sverige. Nu!

Det här är problemet:

Hur funkar egentligen växthuseffekten och varför drabbas vissa värre än andra? Och är inte klimatförändringarna naturligt? Vi hjälper dig bli proffs på klimatet!

Klimatdiskussioner dyker upp, på fester, middagar och i kaffepauser. Nya forskningsrapporter debatteras i media. Men vad är sant och inte? Vi reder ut.

I Naturskyddsföreningens läromedel Energifallet förklarar vi hur det kommer sig att jorden blivit så mycket varmare på så kort tid.

Det är känsligt att diskutera maten vi äter. Och känsligast av allt är att prata kött. Här svarar vi på några vanliga frågor och missförstånd kring kött, miljö och vego.

Det här kan du göra:

Vill du både göra gott och sätta fart på politikerna? Här har du ett gäng enkla tips på hur du klimatmaxar både dig själv och andra.

Res som en tjej, ät som en tonåring och tänk som en förälder. Här är vår pyttelilla to do-lista för dig som vill leva klimatsmart.

Klimatkaos kan bara förhindras om folk engagerar sig för att vända utvecklingen. Samtidigt är det lätt att känna att det lilla man själv kan göra inte spelar någon roll i det stora hela. Men det gör det!

Folket vill klimatmaxa! Kolla in flödet av foton från Instagram där människor visar sitt stöd för klimatfrågan.

Våra smartphones har blivit en förlängning av oss själva. Vi har plockat fram de bästa tipsen för hur du maxar ditt batteri i mobilen.

Vill du dra dit strå till stacken för klimatet? Då är maten enkel att börja med.

Det här kan politikerna göra:

Sverige är ett pluttigt land. Hur kan vi påverka klimatet? Jo, genom att visa resten av världen att stenhård klimatpolitik och välfärd kan gå hand i hand. Här är fyra viktiga lösningar Sverige borde satsa på.

Vi är många som älskar tåget. Men vi är fruktansvärt less på förseningar och dyra biljetter. Hallå politiker, det är 2017!

Var tionde resa i Sverige sker på cykel. Men bara en futtig procent av statens infrastrukturpengar går till cykeln. Det vill vi ändra på!

Sverige skulle kunna vara fullt av solrevolutionärer som har klimatsmarta elverk på taken. Men staten krånglar till det för oss. Dags att härma andra länder!

Mer vego på tallriken är en vinst för både naturen, klimatet och vår hälsa. Vegopepp är win-win-win!

Vi svenskar kör mer bil än någonsin och utsläppen styr oss mot klimatkaos. Nu är det dags för färre bilar och fossilfritt i tanken!

Nog med tankepauser och utredningar. Vi har tagit fram 100 konkreta klimatlösningar som sveriges politiker kan införa NU.