Företagssamarbeten: Story House Egmont

Bamse förstår att vi måste vara rädda om våra små vänner och har genom Operation: Rädda bina samarbetat med Naturskyddsföreningen sedan 2020.

Genom Bamse och Operation: Rädda bina har Egmont och Naturskyddsföreningen många beröringspunkter. Dels ett fokusområde där kopplingen till bin och mångfald är stark, men även ett gemensamt intresse i att nå barn och unga.

Från att ha läst om bin som tema i Bamses aprilnummer 2021 och 2022 så lyftes bin i Bamse för de yngsta 2023. Utöver spännande och roliga serier är numren fyllda med fakta. Därtill jobbar både Story House Egmont (serieriundervisningen.se) och Naturskyddsföreningen med att sprida lekfullt och pedagogiskt material till skolor.

– Bamse lär ut att vi måste ta hand om både stora och små vänner för att alla betyder något, säger Charlotta Borelius chefredaktör på Bamse. Biologisk mångfald är viktigt för alla, och för Bamse vars goda vän Surre är ett bi, i synnerhet.

Tillsammans hoppas Naturskyddsföreningen och Story House Egmont att fler ska uppmärksamma och hjälpa våra vilda trädgårdsmästare.

Caroline Goetze, enhetschef företag
E-post: caroline.goetze@naturskyddsforeningen.se