Företagssamarbeten: Way out West

Naturskyddsföreningen inledde 2014 ett långsiktigt samarbete med Luger som arrangerar musikfestivalen Way Out West. Samarbetet inkluderar allt från att utbilda personal till att bedriva opinion för en offensivare miljöpolitik.

Naturskyddsföreningen finns på plats under alla festivaldagar för att prata biologisk mångfald, klimat och viktiga framtidsfrågor.

Välkomna!

Om Way out West

Way Out West (WoW) har på kort tid blivit ett internationellt föredöme för andra festivaler. Festivalen har årligen ca 100 000 besökare.

Sedan 2013 är Way Out West certifierade enligt ISO 20121, en certifiering som festivalen svarar mot med en trebens-princip där social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet måste samverka för att fungera. Några konkreta åtgärder som festivalen har genomfört är:

• Ekologisk öl för första gången i Sverige på en stor festival.
  • All mat är vegetarisk, mjölkfri och till stor del även ekologisk.
  • All festival-merchandise är ekologisk.
  • Elen på festivalområdet är märkt med Bra Miljöval, Naturskyddsföreningens egen miljömärkning.
  • Way Out West var den första festivalen i Sverige att KRAV-certifieras.
  • Certifierats med hållbarhetscertifikatet ISO 20121* som världens första musikfestival.
  • Besökarna uppmanas att ta det rabatterade SJ-tåget till och från Göteborg samt att promenera till och från området.

Karin Linder, projektledare event
E-post: karin.linder@naturskyddsforeningen.se