”Nästa regering riskerar att göra väljarna besvikna med ökade utsläpp”

Många väljare riskerar att bli besvikna av en regering ledd av Ulf Kristersson, då tre partier i det regeringsunderlaget har oroväckande låga klimat- och miljöambitioner. Det skriver Naturskyddsföreningen i en debattartikel som har publicerats i flera tidningar, bland annat Nya Wermlands-Tidningen.

De pågående regeringsförhandlingarna skapar oro hos många. Hur väl Sverige lyckas sänka utsläppen under kommande mandatperiod har avgörande betydelse för om vi kommer kunna leva upp till Parisavtalet, men Naturskyddsföreningens valgranskningar visar att tre partier i nuvarande regeringsunderlag har låga klimat- och miljöambitioner.

Av Naturskyddsföreningens 22 förslag för att möta klimat- och naturkrisen säger Moderaterna ja till fem förslag, Sverigedemokraterna ett och Kristdemokraterna inget. Sedan valet 2018 har M, KD och SD dessutom verkat för att försvaga miljöpolitiken på en rad områden, till exempel genom att motverka utfasningen av fossila subventioner.

Samtidigt visar en Sifoundersökning som Naturskyddsföreningen lät genomföra inför valet visar att det finns ett mycket stort stöd för en tuffare klimat- och miljöpolitik bland väljarna.

Det bör alla partier ha i åtanke, i synnerhet de som bildar regering. Framför allt M, KD och SD riskerar att göra många väljare besvikna, inklusive deras egna sympatisörer.

Läs hela debattartikeln i till exempel Nya Wermlands-Tidningen.

Skriv på för en tuffare klimatpolitik!

Hjälp oss att höja rösten för klimat och natur. Låt politikerna veta att vi är redo för konkreta åtgärder och modiga beslut.

Skriv under
Bli först att gilla!