Slutreplik: Flytta inte fokus – eko är mer naturvänligt

Ekologiskt jordbruk är mer naturvänligt än konventionellt jordbruk, men motargumenten är många och vilseledande. I en slutreplik i Aftonbladet bemöter Naturskyddsföreningen och Organic Sweden några av dem.

Det ekologiska jordbruket ger 50 procent fler arter av växter och bin. Det är viktigt i en tid när en miljon växt- och djurarter riskerar att utrotas, delvis på grund av det jordbruk som fortsatt sprider stora mängder kemiska bekämpningsmedel.

Men det här vill inte Kersti Linderholm, agronomie doktor, veta av. I sin replik menar hon att det konventionella jordbruket är bättre än ekologiskt.

Karin Lexén, generalsekreterare Naturskyddsföreningen och Charlotte Bladh André, vd Organic Sweden, förklarar varför Linderholm har fel.

Storskalig odling. Så fungerar EU:s jordbrukspolicy CAP
skog,vatten,höst,träd,grön,gul,blå

Stå upp för naturen

Läget för vår planet är akut, men vi kan fortfarande bromsa utvecklingen. Du behövs i det arbetet!

Bli månadsgivare
Bli först att gilla!