Sverige blir bromskloss i EU – på grund av skogsfrågan

Sverige håller på att bli ett av de mer bakåtsträvande länderna i EU när det kommer till biologisk mångfald. Mycket bottnar i låsningar i skogsfrågan. Flera riksdagspartier behöver se över sitt förhållningssätt till EU, menar Naturskyddsföreningen. Annars försvåras kommande förhandlingar och Sveriges trovärdighet som föregångsland inom klimat och miljö står på spel.

"Det är hög tid att flera partier ser över låsningarna i skogsfrågan och sitt förhållningssätt till EU – i synnerhet då många av de som sätter sig på tvären ofta betonar att klimat- och naturkrisen löses bäst på EU-nivå.

Det går inte att spela det kortet om man sedan motverkar förslag som har potential att göra hela EU grönare och friskare. Det är att såga av grenen man sitter på."

Det skriver Naturskyddsföreningen i en debattartikel i Dagens ETC, där vi är kritiska till att riksdagen nyligen sköt ned två EU-förslag som har potential att stärka de kraftigt försvagade ekosystemen och göra verklig skillnad för biologisk ­mångfald i hela EU.

Förslagen handlar om att restaurera naturområden och att minska användningen av kemiska bekämpningsmedel.

Läs hela debattartikeln här.

Ge en gåva för natur och miljö

Med din gåva kan vi fortsätta kämpa för en hållbar framtid på en frisk och levande planet.

Ge en gåva
Gillas av 1