Vad innebär naturrestaureringslagen?
I augusti 2024 röstade EU igenom en naturrestaureringslag som innebär att minst 20 procent av EU:s land- och havsområden måste restaureras till 2030. Här berättar vi mer om vad restaureringsförordningen innebär och hur Sverige ska leva upp till den.
Arter och dess livsmiljöer försvinner i en alarmerande takt – både globalt och i Sverige. Att återställa och restaurera natur är därför avgörande för att bromsa och förhindra förlusten av biologisk mångfald.
I augusti 2024 röstade EU igenom en naturrestaureringslag som innebär att minst 20 procent av EU:s land- och havsområden måste restaureras till 2030. Lagen fastslår också att alla ekosystem senast 2050 ska vara återställda, motståndskraftiga och tillräckligt skyddade. De naturtyper som ska restaureras tas i huvudsak från EU:s viktigaste miljölagstiftning Art- och Habitatdirektivet.
Vad är Art- och habitatdirektivet?
EU:s Art- och habitatdirektiv (eller habitatdirektivet 92/43/EEG) är en lag inom EU som syftar till att bevara biologisk mångfald. Direktivet antogs 1992 och ställer krav på medlemsländer att skydda hotade arter och deras livsmiljöer.
Exempel på naturtyper som omfattas av Art- och habitatdirektivet är:
- fjällbjörkskog,
- näringsrik granskog,
- skogsbevuxen myr,
- salta strandängar,
- mindre vattendrag,
- trädklädd betesmark,
- havsklippor, rev och laguner.
Några av de arter som omfattas i direktivet är:
- fjällräv,
- varg,
- tumlare,
- lax,
- lövgroda,
- flodkräfta,
- apollofjäril,
- ekoxe.
Kommissionen, rådet och parlamentet överens efter långa förhandlingar
I maj 2020 presenterade EU-kommissionen en strategi för biologisk mångfald. I den fastställs det att EU-kommissionen ska presentera ett rättsligt bindande mål för restaurering. Syftet är att minska förlusten av biologisk mångfald. Därefter bjöd EU-kommissionen in till ett öppet samråd där allmänheten gavs möjlighet att komma med synpunkter på förslaget.
I samband med det startade organisationerna BirdLife International, Världsnaturfonden och Europeiska miljöbyrån (EEB), där Naturskyddsföreningen är medlem, initiativet #RestoreNature. Som en del i initiativet skrev nära 104 000 medborgare under en namninsamling som kräver ett starkt skydd. Därtill har 14 000 mejl skickats till beslutsfattare.
2022 presenterade EU-kommissionen sitt förslag till en ny förordning om restaurering av natur. Ett mycket efterlängtat förslag där slutsatsen är tydlig att frivilliga åtgärder inte är tillräckliga och att det behövs rättsligt bindande mål för restaurering till 2030.
Under 2023 och 2024 pågick långa och svåra förhandlingar, och det tog ända till sommaren 2024 innan det blev klart och alla EU:s institutioner hade godkänt förslaget. Naturrestaureringsförordningen trädde i kraft i augusti 2024.
Skog
Jordbruksmark
Rinnande vatten
Sötvatten
Hav
Urbana miljöer
Vad händer med naturrestaureringen nu?
Naturrestaureringsförordningen trädde alltså i kraft i augusti 2024. Nu har EU:s medlemsländer 2 år på sig att ta fram det som kallas för nationella restaureringsplaner, som ska ligga till grund för hur man ska arbeta med restaurering och nå målen som sätts upp i förordningen. Den 1 september 2026 ska Sverige ha lämnat in sin plan till EU-kommissionen, som sen granskar planen och kan återkomma till Sverige med kommentarer. Den 1 september 2027 ska planen vara klar och slutgiltig. Det är då bara 2,5 år till den första deadlinen i förordningen, så det gäller att länderna börjar jobba redan innan planerna är klara, och att planerna lägger upp effektiva strategier för att nå målen på väldigt kort tid.
I Sverige är det Naturvårdsverket som har huvudansvaret för att ta fram restaureringsplanen, tillsammans med andra myndigheter som Havs- och Vattenmyndigheten, Skogsstyrelsen med flera. I förordningen ställs höga krav på att bland annat organisationer från civilsamhället ska få vara med och påverka planens utformning, och Naturskyddsföreningen jobbar för att planen ska bli så ambitiös som möjligt.
Så tycker Naturskyddsföreningen:
- För att säkerställa att restaureringslagen implementeras på ett så bra sätt som möjligt är det nu viktigt att det skapas incitament för markägare att utföra restaureringsåtgärder, och att tillräcklig finansiering säkerställs.
- För jordbrukets del är EU:s gemensamma jordbrukspolitik, CAP, ett viktigt styrmedelsinstrument som har möjlighet att finansiera åtgärder och att förbättra konkurrenskraften för de lantbruksföretag som bidrar till att uppfylla naturrestaureringslagens mål. Det har också lyfts förslag från branschaktörer om en separat restaureringsfond.
- De djur som redan finns i jordbruket ska i större utsträckning bidra till restaurering och göra nytta för den biologiska mångfalden genom att beta på marker som kan restaureras. För det krävs att det skapas incitament för att en större andel nötkreatur ska hållas på marker där de gör störst nytta för den biologisk mångfalden.
- Vi behöver stoppa förlusten av biologiskt värdefull skog. Kvarvarande naturskogar behöver kartläggas och få ett effektivt skydd.
- I havet behöver fiskeregleringar under den gemensamma fiskeripolitiken komma på plats och detta behöver specificeras i den nationella restaureringsplanen. Passiv restaurering kan med fördel kopplas till strikt skydd av havsområden.
- Den ekologiska statusen i våra sjöar och vattendrag behöver bli bättre. Bland annat måste konnektiviteten i älvar och åar förbättras och flödena blir mer naturliga. För att uppnå det är det viktigt att dammar och andra vandringshinder som inte fyller någon viktig funktion tas bort och att vattenkraften miljöanpassas. Det finns även många flottledsrensade vattendrag som behöver återställas, bland annat genom att block och stenar som rensats bort en gång i tiden för att underlätta timmerflottningen, återförs till vattendragen.