Våra segrar inom jordbruk och mat

Vi har satt stopp för skadliga bekämpningsmedel, skapat en ekoboom i Sverige och fått tusentals människor att göra insatser för våra hotade bin. Och vi har bidragit till att fler bönder kan försörja sig genom ekologiskt jordbruk. Vi arbetar hårt för förändring. Här är några av våra segrar inom jordbruk och mat.

Över 11 000 räddningsinsatser för bina

Bina är livsviktiga för oss och för hela ekosystemet, men en tredjedel av de 270 vilda biarter som finns i Sverige är på väg att försvinna. Det kan få allvarliga konsekvenser för mänskligheten och den biologiska mångfalden.

I vår kampanj Operation: Rädda bina utfördes 2020 fler än 11 000 räddningsinsatser under året. Uppmärksamheten kring binas akuta situation har resulterat i att över hälften av alla svenskar har gjort ett aktivt val för att hjälpa bina – som att köpa mer ekologisk mat, plantera bivänliga blommor eller satt upp bihotell. Vi blev också glada när regeringen i sin höstbudget avsatte 25 miljoner kronor per år till svenskt ekolantbruk.

Stopp för farligt bekämpningsmedel

I slutet av 2018 gav Kemikalieinspektionen dispens för att använda ett förbjudet bekämpningsmedel på svenska åkrar. Medlet innehåller en så kallad neonikotinoid som misstänks vara en bidragande orsak till de senaste årens massdöd av vilda bin och insekter. Naturskyddsföreningen och Biodlarna överklagade beslutet till mark- och miljödomstolen – och vann!

Till slut fattade domstolen beslutet att helt dra tillbaka den dispens som Kemikalieinspektionen godkänt – en enorm seger för vårt arbete för att rädda bina och andra insekter.

6687 nya bostäder till vilda bin

Vår uppmaning om att bygga vildbihotell för att hjälpa vildbin spred sig som en löpeld. Under 2018 satte 6687 personer upp och rapporterade sina bihotell till oss. Insatsen gav ökad kunskap om de vilda bina och deras situation, gav bostäder till tusentals bostadslösa vildbin och gav dessutom viktiga data om som kommer att analyseras av forskare vid Lunds universitet.

Ekologiskt ökar rekordmycket

Vår kampanj Byt till eko bidrog till att försäljningen av ekologisk mat i butikerna ökade med 50 procent, bara under första delen av 2015. Det är en god nyhet för både bin, fjärilar och blommor som gynnas av ekologiskt, men även för människor som slipper exponeras för kemiska bekämpningsmedel.

Ekoboom i Sverige

När försäljningen av ekologiskt började sjunka i Sverige förstod Naturskyddsföreningen att folkbildning behövdes. 2013 drog vi därför igång kampanjen Byt till eko.

Gensvaret blev enormt. Våra artiklar blev klickraketer, våra granskningar plockades upp stort i medier, vår animerade ekofilm visades på allt från skolor till biografer, våra annonser på tåg och i tunnelbanan blev snackisar, medlemmar i hela landet hängde upp affischer, spred foldrar, skickade insändare och bjöd på ekofika i matbutikerna. Handeln hakade på och lyfte sitt ekologiska sortiment tydligare än förr.

Allt fler människor började lägga ned en extra ekovara i kundkorgen - och 2014 fick vi se resultatet svart på vitt. Sverige ökade försäljningen av ekologisk mat och dryck med hela 38 procent! Det var fyrdubbelt så mycket som branschen förväntade sig.

Hejdå parakvat

Parakvat är ett giftigt ogräsmedel som är extremt farligt. På åttiotalet arbetade vi hårt för att parakvat skulle förbjudas i Sverige. 2007 följde även EU vårt exempel. Nu siktar vi mot ett globalt förbud!

Ekologiskt kaffe i butikerna

På 90-talet fanns inte ekologiskt kaffe i matbutiker i Sverige. 1995 drog vi igång kampanjen "Världen i din kaffekopp". Några månader senare fanns det tio sorters ekokaffe i butikerna.

Inget kvicksilver på åkrarna

På femtio- och sextiotalet användes kvicksilver inom jordbruket. Det ledde till att mängder av småfåglar och rovfåglar förgiftades och dog. Vi drev frågan hårt. 1966 förbjöds kvicksilver som bekämpningsmedel i Sverige.

skog,vatten,höst,träd,grön,gul,blå

Stå upp för naturen

Läget för vår planet är akut, men vi kan fortfarande bromsa utvecklingen. Du behövs i det arbetet!

Bli månadsgivare
Bli först att gilla!